ایران مدعی طرح ترکیه برای ایجاد «کنسرسیوم مشترک» تولید خودرو شد

خط تولید خودرو در شرکت خودروسازی سایپا

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو ایران می‌گوید نخستین بار انجمن خودروسازی و قطعه‌سازی کشور ترکیه پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه با حضور صنعتگران ایرانی، روسی و ترک را به‌منظور طراحی و تولید خودرو ارائه داده است.

محمدرضا نجفی‌منش به خبرگزاری ایرنا گفته است ظرفیت لازم برای همکاری سه‌جانبه خودروسازان و قطعه‌سازان سه‌کشور وجود دارد.

او به سابقه تولید خودروی ال۹۰ در هر دو کشور ایران و روسیه اشاره کرد که بعد از تحریم‌های غرب، خط تولید آن در هر دو کشور متوقف شده است.

نجفی‌منش می‌گوید ساخت همه قطعات این خودرو با توان و پتانسیل این سه کشور، نیاز نداشتن تامین قطعات به تبادل پول و وجود بازارهای مناسب صادراتی، از جمله مزایای چنین پروژه‌ای است که ترک‌ها پیشنهاددهنده آن بودند و روس‌ها نیز به آن تمایل دارند.

آمارهای انجمن خودروسازان ترکیه نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰ میلیارد دلار خودرو و قطعات صادر کرده و این صنعت در صدر کالاهای صادراتی کشور قرار گرفته است. ۶۵ درصد از صادرات خودرو این کشور راهی اروپا شده است.

این رقم برای روسیه حدود ۱.۵ میلیارد دلار بوده، اما اواخر سال گذشته میلادی، دولت روسیه به‌دلیل تحریم‌های اروپا صادرات خودرو، هواپیما و پهپاد را ممنوع کرد. صنعت خودرو ایران نیز عموما برای مصرف داخلی است و در بازارهای خارجی جایگاهی ندارد.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه با اشاره به اظهارات آقای نجفی‌منش نوشته است که بسیاری از خودروسازهای غربی از جمله بی‌ام‌و، فورد، هیوندای، ولوو، مرسدس و فولکس‌واگن خط تولید خود در روسیه را بسته و خودروسازهای غربی مانند آئودی، جگوار، پورشه و همچنین هوندای ژاپن صادرات خودرو و قطعات به روسیه را متوقف کرده‌اند.

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو ایران نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته است هرچند تا همین چند ماه قبل بسیاری شرکت‌های خودروساز اروپایی در روسیه فعال بودند و شرکتی نظیر رنو همان برنامه‌ای که در ایران دنبال می‌کرد را در روسیه پیاده کرده بود، اما با بروز جنگ شاهد خروج این شرکت‌ها از بازار روسیه هستیم.

با این‌حال، آقای نجفی‌منش می‌گوید ترکیه با صادرات سالانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار قطعه، از پتانسیل بسیار خوبی در صنعت قطعه‌سازی برخوردار است، روس‌ها توانایی فنی و فنّاوری بالایی به‌ویژه در خودروهای سنگین دارند و وجود کارخانه‌های و خطوط تولید و مونتاژ مختلف خودرو و قطعه در ایران همراه با توانایی طراحی، از جمله مواردی است که می‌توان برای تبدیل این ایده به پروژه اجرایی دلگرم‌کننده باشد.

ظرفیت تولید سالانه خودرو ایران تا چند سال پیش حدود ۱.۵ میلیون دستگاه بود، اما پارسال به زیر ۹۰۰ هزار دستگاه سقوط کرد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، گمرک روسیه، انجمن خودروسازان ترکیه، خبرگزاری فرانسه/د.خ/ک.ر