نیروهای چهارگانه ارتش ایران در شرق تنگه هرمز رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش ایران، روز پنجشنبه اعلام کرد در رزمایش مشترک پنجشنبه شب از انواع پهپادها استفاده خواهد شد

در میانه تشدید تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی به دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین، ارتش ایران از برگزاری یک رزمایش نظامی در جنوب کشور و در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز خبر داد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که رزمایش مشترک «ذوالفقار ۱۴۰۱» از شامگاه پنجشنبه هشتم دی در منطقه جاسک در شرق تنگه هرمز تا «مدار ۱۰ درجه شمالی» در اقیانوس هند برگزار خواهد شد.

حبیب‌الله سیاری که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، «ارتقاء مهارت اجرای عملیات در محیط‍ های خاص شامل محیط‌های آلوده به عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، جنگ الکترونیک و شرایط نامساعد جوی» را از اهداف این رزمایش مشترک عنوان کرد.

او تصریح کرد که «مراحل شناسایی، اطلاعاتی و گسترش نیروها پیش از اجرای مرحله اصلی رزمایش و از روزهای قبل اجرا شده» و از شامگاه پنجشنبه «فاز عملیاتی رزمایش به صورت رسمی آغاز خواهد شد».

این فرمانده ارشد ارتش ایران از «یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی هوایی، کشتی‌های زیرسطحی و سطحی و همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی نیروی هوایی ارتش» به عنوان نیروها و تجهیزاتی نام برد که در این رزمایش از آن‌ها استفاده خواهد شد.

استفاده از انواع پرنده‌های بدون سرنشین

به گفته آقای سیاری، در این رزمایش همچنین از پهپادهای مختلف ساخت جمهوری اسلامی نیز استفاده خواهد شد.

بیشتر در این باره: ایران از «شهر زیرزمینی» پهپادهای ارتش رونمایی کرد

این مقام بلندپایه ارتش از «باور، آرش، ابابیل، مهاجر، صادق و یسیر» به عنوان پهپادهایی نام برد که قرار است در این رزمایش «عملیات شناسایی» انجام دهند. این در حالی است که برخی از این پهپادها، به عنوان پهپادهای تهاجمی شناخته می‌شوند.

ارتش جمهوری اسلامی در شهریورماه نیز از برگزاری یک رزمایش پهپادی با استفاده از ۱۵۰ پهپاد خبر داده بود که بخشی از آن، در خلیج فارس و دریای عمان برگزار شد.

همچنین در دومین روز از رزمایش پهپادی ارتش،، تصاویری از «شهر زیرزمینی» پهپادهای ارتش جمهوری اسلامی و حرکت پهپاد «کمان ۱۲» در این تونل زیرزمینی به نمایش درآمد.

پیش از آن هم، نیروی هوافضای سپاه پاسداران برگزاری تمرین‌های مشترک پهپادی با روسیه در پایگاه هوایی کاشان را تأیید و اعلام کرده بود بلاروس و ارمنستان نیز در این تمرین‌ها حضور دارند.

این در حالی بود که مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌ بودند که ایران آموزش نیروهای روسیه برای استفاده از پهپادهای رزمی ایرانی را در این کشور آغاز کرده است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی مدعی شد که «بی‌اثر جلوه دادن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران» از پیام‌های رزمایش کنونی ارتش است.

رزمایش‌های ارتش و سپاه پاسداران در شرایطی برگزار می‌شود که آمریکا و اسرائیل در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی را به استفاده از پهپادها برای حمله به کشتی‌های تجاری در منطقه متهم کرده‌اند.

اما سیاری مدعی شد که جمهوری اسلامی با برخی از کشورهای منطقه‌ «مشترکات زیادی» دارد و می‌تواند «امنیت پایداری در منطقه به وجود» بیاورد.

همچنین ارسال پهپاد از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، موجب موجی از تحریم‌های جدید از سوی کشورهای غربی علیه صنعت پهپادسازی جمهوری اسلامی شده است.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی از یک برنامه درحال گسترش دولت آمریکا برای مختل کردن توانایی ایران در تولید و تحویل پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین خبر داد.

از سوی دیگر، همزمان با تشدید نگرانی‌ها از افزایش قابلیت‌های پهپادی ایران، پنتاگون چندی پیش اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا مجوز فروش سامانه‌های ضدپهپاد به ارزش کلی یک میلیارد دلار به قطر را صادر کرده است.