یک نماینده مجلس از حذف نام نهاد «نظارتی» صداوسیما از قانون بودجه خبر داد

نمایی از ساختمان سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی موسوم به «ساترا»

مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، از حذف نام سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، زیرمجموعه صداوسیما، از قانون بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

شورای نگهبان نیز روز ۲۷ اسفند مخالفت خود را با قرار گرفتن نام این نهاد نظارتی صداوسیما در قانون بودجه به خاطر «ماهیت غیربودجه‌ای آن»، اعلام کرده بود.

آقای توانگر روز یکشنبه ۲۸ اسفند اعلام کرد مجلس و شورای‌نگهبان صلاحیت انحصاری ساترا و «زیاده‌خواهی آن برای فشار بر حوزه صوت و تصویر فراگیر» را از قانون بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند؛ یعنی دیگر صداوسیما هیچ مستمسک و بهانه‌ای برای انحصارگرایی و فشار بر VODها (برنامه ویدئو به درخواست یا رسانه‌های تعاملی) ندارد».

او گفت: مجلس پس از قوه‌مجریه و قوه‌قضاییه دست رد بر درخواست‌های عجولانه و فراتر از قانون صداوسیما «و نهاد غیرقانونی ساترا» زد.

اشاره او به نامه پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، به رئیس‌جمهور اسلامی برای فیلتر کردن پلتفرم «فیلیمو» است. آقای جبلی دلیل این درخواست را تحریم صداوسیما از سوی بازیگران و کوچ آنان به پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی عنوان کرده بود.

صداوسیما همچنین از فیلیمو و فیلم‌نت نیز شکایت کرده بود، اما قوه قضائیه برای این پلتفرم‌ها قرار منع تعقیب صادر کرد.

ساترا در حالی که تاکنون حتی مجوز تاسیس نگرفته، مسئول تنظیم‌گری رسانه‌های صوت‌وتصویر فراگیر در فضای مجازی ایران است و در محتوای تولید شده در شبکه نمایش خانگی نیز دخالت می‌کند؛ موضوعی که بارها از سوی فعالین رسانه‌ای و حقوقدان‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.