رئیس قوه قضائیه ایران: بورس روال عادی و متعارف ندارد

غلامحسین محسنی اژه‌ای خواستار ورود دوباره سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور به مسئله بورس شد.

رئیس قوه قضائیه ایران می‌گوید قرائن و شواهد این گونه حکایت می‌کند که بورس یک روال عادی و متعارف ندارد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای روز دوشنبه ۱۵ آذرماه خواستار ورود دوباره سازمان بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور به مسئله بورس شد و گفت این موضوع در گذشته دنبال شده، اما به نظر من کفایت نمی‌کند و عقیده دارم بسیاری از موضوعات را اگر یک‌بار دنبال شوند و سپس رها شوند ما به نتیجه مطلوب خود نخواهیم رسید.

در حالی که کشور با رکود، رشد منفی اقتصادی و همچنین تحریم‌ها مواجه است، شاخص بورس تهران به شکل عجیبی از حدود ۵۰۰ هزار واحد در ابتدای سال گذشته خورشیدی به بالای دو میلیون واحد در مرداد پارسال جهش کرد، اما بعد به سرعت افت کرد.

کمیسیون اقتصادی مجلس آبان‌ امسال با انتشار گزارشی، از زیان «۷۰ میلیارد دلاری» مردم از افت شاخص بورس طی ماه‌های اخیر خبر داده بود.

هم‌اکنون شاخص کل بورس تهران یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد است و طی ماه‌های گذشته به رغم رشد ۲۵ درصدی نرخ برابری دلار در مقابل ریال، شاخص بورس تنها در حال نوسان بوده و رشدی نداشته است.

بسیاری از مردم که از ابتدای پارسال با تشویق دولت حسن روحانی و عرضه چشمگیر سهام دولتی و فروش اوراق بهادار، همچنین برای حفظ دارایی‌های خود به خاطر شتاب در افت ارزش ریال، وارد بورس شده بودند بخش زیادی از دارایی‌های خود را از دست دادند.

پارسال با اوج‌گیری غیرعادی شاخص بورس، برخی کارشناسان از دستکاری عمدی دولت در شاخص‌های بورس برای کسب درآمد و پر کردن کسری بودجه و از وجود حباب در این بازار خبر داده بودند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فارس و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر