پومپئو: نفتکش «آدریان دریا» نفت ایران را تحویل سوریه داد

هنگام توقیف «آدریان دریا ۱» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، رسما اعلام کرده بود مقصد این نفتکش سوریه نیست و مشتری دیگری دارد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید ایران محموله نفتکش «آدریان دریا ۱» را تحویل سوریه داده و اتحادیه اروپا باید با محکوم کردن ایران، این کشور را وادار به پاسخگویی کند.

وی روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در توئیتی نوشت: تحویل نفت «آدریان دریا ۱» به سوریه ثابت کرد ایران به بریتانیا و جبل‌الطارق دروغ گفته است و اعضای اتحادیه اروپا باید این اقدام را محکوم و مسئولیت آن را متوجه ایران کنند.

جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیا است، ۱۳ تیرماه امسال نفتکش ایرانی «گریس ۱» را که بعدها به «آدریان دریا ۱» تغییر نام داد، به ظن حمل نفت به سوریه توقیف کرد. دو هفته بعد از این حادثه، ایران نیز نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را توقیف کرد.

هنگام توقیف «آدریان دریا ۱» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، رسما اعلام کرده بود که مقصد این نفتکش سوریه نیست و مشتری دیگری دارد.

بریتانیا ۴۵ روز بعد نفتکش ایرانی را آزاد کرد و این کشتی بعد از چند بار تغییر مسیر، نهایتا در نزدیکی بندر طرطوس سوریه لنگر انداخت.

کشتی بریتانیایی «استنا ایمپرو» نیز ده هفته در ایران توقیف بود و بعد از آزادی، ششم مهرماه وارد بندر دوبی امارات متحده عربی شد و در آنجا پهلو گرفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، شهریور ماه اعلام کرده بود که محموله نفتکش «آدریان دریا ۱» فروخته شده و خریدار آن، مقصد این کشتی را مشخص خواهد کرد.

بیشتر در این باره: پهلوگیری یک نفتکش ایرانی در کنار نفتکش آدریان دریا در بندر سوریه

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از پهلوگیری یک نفتکش کوچکتر ایرانی در کنار «آدریان دریا ۱» منتشر شده بود که گمانه‌زنی درباره قصد ایران برای تحویل محموله نفتکش به سوریه را تقویت می‌کرد، چون «آدریان دریا ۱» نفتکشی عظیم است که بنادر سوریه ظرفیت پهلودهی به آن را ندارند و باید یک نفتکش کوچکتر در چندین مرحله نفت را به بنادر سوریه می‌رساند.

ماه گذشته بریتانیا نیز اعلام کرد ایران زیر قول خود زده و می‌خواهد محموله نفتی را به سوریه تحویل ‌دهد.

در این میان شرکت ردیابی نفتکش‌ها، «تانکر ترکرز» روز چهارشنبه طی توئیتی نوشت: «آقای پومپئو آیا شما نظری درباره تحویل ۷.۵ میلیون بشکه نفت ایران به سوریه از زمان توقیف "آدریان دریا ۱" تاکنون دارید؟ آنها از کانال سوئز گذشته و نفت خود را تحویل سوریه داده‌اند».

تانکر ترکرز می‌گوید: «آدریان دریا ۱» تنها ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام داشت، اما نفتکش‌های دیگر ایرانی از چهارم ژوئیه (۱۳ تیرماه) تاکنون حدود ۷.۵ میلیون بشکه نفت به دولت بشار اسد تحویل داده‌اند.

نفتکش‌های «سیلویا ۱» یک میلیون بشکه، «سابیتی» یک میلیون، «سینوپا» یک میلیون، «آرگو ۱» ۷۰۰ هزار بشکه، «سیلویا ۱» (برای دومین بار) یک میلیون، «ساویور» یک میلیون (هنوز تخلیه نکرده)، «استارک ۱» یک میلیون و «استارک» یک میلیون بشکه نفت ایران را طی این مدت به سوریه تحویل داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، توئیتر و سایت رادیو فردا/ف.ق/ ک.ر