وزارت بهداشت ایران: هیچ شرکت خصوصی نتوانست واکسن کرونا وارد کند

رئیس سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت می‌گوید پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، سعی کردیم زمینه را برای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی هموارتر کنیم اما هیچ شرکتی موفق به واردات واکسن نشد.

محمدرضا شانه‌ساز روز یکشنبه ۹ خرداد گفت شرکت‌های بزرگ واکسن‌سازی در دنیا، حتی فایزر، اعلام کرده‌اند که ما با دولت‌ها کار می‌کنیم و تا حالا به هیچ عنوان واکسن به بخش خصوصی ارائه و فروخته نشده است و این مسئله برای سایر واکسن‌سازهای دنیا هم مطرح است.

پس از آن‌که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به کشور مخالفت کرد و همزمان با تشدید شیوع ویروس کرونا، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام کرد که شرکت‌های خصوصی می‌توانند واکسن وارد کنند.

ولی به نظر می‌رسد این وعده در حالی داده شد که دولت ایران می‌دانست امکان خرید واکسن از سوی شرکت‌های خصوصی وجود ندارد.

آقای شانه‌ساز روز یکشنبه گفت تا امروز هیچ‌کدام از معرفی نامه‌ها و رایزنی‌های بخش خصوصی منجر به نتیجه و واردات واکسن نشده است.

دولت ایران در میانه مخالفت رهبر ایران و تبلیغات گسترده نهادها و رسانه‌های وابسته به نهاد رهبری و سپاه پاسداران برای واکسن ساخت داخل کشور، در نهایت با تعلل و تاخیر زیاد اقدام به واردات واکسن از چین و روسیه کرد.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید که تاکنون حدود چهار میلیون دز واکسن تزریق شده است. این در حالی است که با توجه به جمعیت کشور بیش از ۱۵۰ میلیون دز واکسن مورد نیاز است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا/د.خ/ک.ر