تشکل صنفی فرهنگیان: طرح غلط گتوسازی برای کودکان افغان لغو شود

به دلیل اعتراض شماری از مردم یزد، مدرسه «جهاد خاص» نتوانست در روز اول مهر آغاز به کار کند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور بیانیه‌ای ممانعت از بازگشایی مدرسه ابتدایی کودکان افغان در شهر یزد را «گتوسازی» نامید و از وزارت آموزش و پرورش خواست بدون «مسامحه» مقابل رفتار‌‌‌های «بیگانه‌ستیزانه» بایستد.

این بیانیه چند روز پس از انتشار گزارش‌ها و تصاویری از تعطیل شدن مدرسه‌ای در شهر «شاهدیه» یزد که به کودکان افغان اختصاص یافته بود٬ صادر شده است.

رسانه‌‌های محلی گزارش کرده‌اند این مدرسه ابتدایی که نام آن «جهاد خاص» است در پی اعتراض و تجمع گروهی از اهالی این شهر نتوانست فعالیت خود را در اول مهر ماه آغاز کند.

عبدالحمید صابری٬ رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد، هم در گفتگو با وب‌سایت انصاف نیوز، علت اعتراض همسایه‌های این مدرسه را «تجمع کودکان افغان» اعلام کرد و گفت: همسایه‌ها می‌گویند که «اینها {کودکان افغان} را نزدیک منازل ما آوردید و مهاجران افغانستانی که از سایر محله‌ها هم، می‌آیند اینجا و تجمع‌شان بیشتر شده است».

وی اضافه کرد «تعداد دانش آموزان زیاد بود و والدین‌شان هم دنبال آنها می‌آمدند و این باعث تجمع بیشترشان می‌شد. اهالی محل هم به همین دلیل اعتراض داشتند.»

این مقام مسئول در عین حال خبر داد مدرسه «جهاد خاص» پس از پیگیری‌هایی٬ روز دوم مهر ماه فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد این مدرسه را یکی از مدارسی معرفی کرده که در قالب اجرای طرح «قطبی شدن مدارس» در استان یزد راه‌اندازی شده است.

آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده «چند سال پیش از طریق آموزش و پرورش تصویب شد که دوستان اتباع به صورت تجمیعی در مدارس استان تحصیل کنند. به طور مثال اگر سه مدرسه کنار هم قرار دارند؛ در یکی از مدارس دانش‌آموزان اتباع درس بخوانند و آن دو مدرسه‌ دیگر مختص دانش‌آموزان ایرانی باشند».

وی با دفاع از این طرح گفته «طرح خیلی خوبی بود، یعنی از نظر فرهنگی مشکلی ندارند یا کسی اعتراض نمی‌کند که نظافت را رعایت نمی‌کند و هیچ مشکلی خدا را شکر نداشتیم تا این اتفاقی که اخیرا افتاد».

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک یزد در شرایطی از این طرح دفاع کرده که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه خود از وزارت آموزش و پرورش خواسته هر چه سریع‌تر «طرح غلط گتوسازی برای کودکان افغانستانی» را لغو کند.

این بیانیه همچنین از مسئولان وزارت آموزش و پرورش خواسته است «اجازه ندهند حقوق کودکان مهاجر و پناهنده‌ بی‌پناه افغانستانی قربانی تعصبات غلط و رفتار غیر مدنی گروهی از هموطنان ناآگاه شود».

در بخش دیگری از این بیانیه به صراحت آمده که «سیاست نژادپرستانه‌ تفکیک مدارس بر اساس تفکیک قومی تحت لوای تفاوت فرهنگی، سیاستی مطلقا غیرقابل دفاع و شرم‌آور است.»

این بیانیه اضافه کرده است که «تصمیم‌گیری درباره‌ حق تحصیل کودکان مهاجر و اصل بدیهی ادغام آنها را در مدارس عمومی را نمی‌توان به علایق و باورهای نادرست بیگانه ستیز مسئولان و برخی شهروندان ناآگاه و غیرمسئول موکول کرد.»

براساس اعلام محمد حسن رادمنش٬ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش یزد در این استان ۳۲ مدرسه خاص اتباع خارجی وجود دارد.

آقای رادمنش افزود که «هفت درصد دانش آموزان استان یزد را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که اکثریت آنها افغان هستند».

او تعداد دانش آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی جدید را ۱۵ هزار تن اعلام کرد و گفت که ۱۳ هزار تن از این تعداد در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کنند.

محمد بطحایی روز ۲۳ شهریور امسال هم اعلام کرد که ۳۷۰ هزار دانش‌آموز افغان و خارجی برای ورود به مدرسه در سال تحصیلی جدید ثبت‌نام شده‌اند.

ثبت‌نام از این افراد پس از آن صورت گرفت که در آستانه سال جدید تحصیلی در ایران، گروهی از فعالان حقوق کودکان و حقوق اقلیت‌ها خواستار ثبت نام کودکان افغان ساکن ایران در مدارس شدند.

صدها هزار کودک افغان با آنکه سال‌هاست ساکن ایران هستند٬ امکان تحصیل در مدارس کشور را نداشته‌اند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال ۹۴ دستور داده بود هیچ کودک افغانی که حتی به صورت غیرقانونی و بدون مدرک شناسایی در ایران زندگی می‌کند، نباید از تحصیل بازبماند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.

وزارت کشور ایران هم سه ماه بعد از آغاز این طرح خبر داد و به دانش‌آموزان هفت تا ۱۸ ساله افغان که مدرک اقامت قانونی نداشتند فرصت داد تا برای دریافت معرفی‌نامه تحصیلی که به آنها امکان ثبت نام در مدارس ایران را می‌دهد اقدام کنند.

تعدادی از کودکان افغان موفق شدند در مدرسه ثبت‌نام کنند٬ اما تعدادی کماکان از تحصیل بازماندند.