اسرائیل می‌گوید «ایران و حزب‌الله لبنان» نیروهای صلح‌بان سازمان ملل را هک کرده‌اند

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه، هشتم تیر، حزب‌الله لبنان را متهم کرد که با هدف اخلال در مأموریت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل، مستقر در نزدیکی مرزهای اسرائیل و لبنان، به هک اطلاعات این نیروها اقدام کرده است.

به گفته او، در این هک سایبری، نهادهای امنیتی ایران در پشت پرده همکاری با حزب‌الله لبنان قرار دارند.

نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در لبنان، موسوم به «یونی‌فیل»، در ۴۲ سال گذشته با مأموریت نظارت بر آتش‌بس میان اسرائیل و لبنان در بخش جنوبی مرزهای لبنان مستقر بوده‌اند.

مأموریت این نیروها پس از جنگ سنگین ۱۶ سال پیش میان اسرائیل و حزب‌الله اهمیت بیشتری یافت. سازمان ملل هر سال دو بار مأموریت سپاه «یونی‌فیل» را تمدید می‌کند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه گفت: «نهادهای امنیتی ایران با همکاری حزب‌الله (اخیرا) عملیاتی سایبری را با هدف سرقت محتوای مربوط به فعالیت‌های یونی‌فل و استقرار نیروهای یونی‌فل در منطقه، برای استفاده از این اطلاعات به نفع حزب‌الله آغاز کردند.»

با وجود استقرار صدها نیروی بین‌المللی از چند کشور در این منطقه پرتنش، از یک‌سو حزب‌الله هیچ‌گاه از تقویت توان و مقرهای خود در جنوب لبنان نکاسته و از سوی دیگر، اسرائیل هنوز با پرواز جنگنده‌هایش بر فراز لبنان، عمدتاً برای شلیک موشک از آسمان لبنان به سوی سوریه، حریم هوایی این کشور همسایه شمالی خود را نقض می‌کند.

اتهام بنی گانتز به حزب‌الله در خصوص سرقت اطلاعات «یونی‌فیل» از راه هک سایبری با یاری نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، هنوز با واکنش حزب‌الله، ایران یا دولت لبنان روبه‌رو نشده است.

سخنان وزیر دفاع اسرائیل در شرایطی مطرح شده که تنش و جنگ سایه‌ها میان اسرائیل و ایران در دوره اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

بنی گانتز در اظهاراتش، که رسانه‌های اسرائیل آن را «نخستین افشای عمومی» این رویداد نامیدند، افزود، یک واحد سایبری سپاه پاسداران به نام «شهید کاوه» با هدف «آسیب زدن به کشتی‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و کارخانه‌های صنعتی در اسرائیل و چند کشور غربی، از جمله آمریکا، فرانسه و بریتانیا» بررسی‌هایی کرده است.

آقای گانتز اظهار داشت که کشورش این عوامل و آمرین‌شان را می‌شناسد و آن‌ها را نه تنها در فضای سایبری بلکه در فضای حقیقی هم می‌بیند. او افزود «پاسخ‌های مختلفی به حملات سایبری وجود دارد؛ در داخل و خارج از دامنه سایبری».

خبرگزاری رویترز این گفته وزیر دفاع اسرائیل را «تهدید تلویحی» به انتقام‌گیری فیزیکی از «هکرهای دشمن» تعبیر کرد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، هفتم تیر گفته بود که اگر ایران در زمینه سایبری سر به سر اسرائیل بگذارد، بهای آن را خواهد پرداخت.

آقای بنت که یک روز پس از سلسله حملات سایبری به کارخانه‌های فولاد ایران سخن می‌گفت، بر «شکل‌گیری بازدارندگی سایبری» در برابر ایران تأکید کرد.

با این حال، گابی پورتنوی، رئیس اداره ملی سایبری اسرائیل، هفتم تیر گفت که ایران به «رقیب اصلی» سایبری اسرائیل تبدیل شده است.