پایان صدارت ۱۲ ساله نتانیاهو؛ نفتالی بنت نخست‌وزیر جدید اسرائیل شد

نفتالی بنت (راست) نخست‌وزیر جدید اسرائیل و بنیامین نتانیاهو که از شامگاه یکشنبه در جایگاه رهبر اپوزیسیون نشست.

مجلس اسرائیل شامگاه یکشنبه ۲۳ خرداد در یکی از جنجالی‌ترین نشست‌های تاریخ ۷۲ ساله خود، به دولت جدید این کشور به نخست‌وزیری نفتالی بنت رای اعتماد حداقلی داد.

۶۰ تن از ۱۲۰ عضو مجلس به ائتلاف سیاسی جدید رای موافق دادند. ۵۹ تن از جمله اعضای حزب «لیکود» و احزاب مذهبی و راست متحد آن، رای مخالف دادند. یک نماینده که عضو حزب ائتلافی با دولت جدید است هنگام رای‌گیری از جلسه خارج شد.

ائتلاف نفتالی بنت، رهبر حزب «یامینا» با یائیر لاپید، رهبر حزب «یش آتید» و شش حزب کوچک دیگر، دست‌کم در مقطع فعلی به دوران طولانی صدارت بنیامین نتانیاهو پایان داده است. ائتلاف هشت حزبی شامل سه حزب راستگرا نیز هست.

دولت جدید بر اساس نخست‌وزیری چرخشی میان نفتالی بنت و یائیر لاپید تشکیل شده است.

اگر دولت جدید با وجود همه اختلافات میان هشت حزبِ متضاد بتواند به‌کار خود ادامه دهد، یائیر لاپید اواخر خرداد سال ۱۴۰۲، در دو سال پایانی دولت، نخست‌وزیر خواهد بود. تا دو سال آینده، آقای لاپید نخست‌وزیر جایگزین و همچنین وزیر خارجه است.

این سی‌وششمین دولت در تاریخ ۷۳ ساله موجودیت کشور اسرائیل است.

نفتالی بنت در سخنرانی پیش از اخذ رای اعتماد و هنگام معرفی دولت، بر اختلافات عمیق جاری در جامعه اسرائیل تاکید کرد.

او گفت رویکرد بنیامین نتانیاهو در کشاندن اسرائیل به چهار انتخابات در طول دو سال و تشویق چند دستگی در جامعه، فرمولی برای فروپاشی اسرائیل بود اما او و رهبران احزاب ائتلافی با تشکیل پیمان سیاسی راه و روش تازه‌ای را پیشنهاد می‌کنند تا اسرائیل را از افتادن به مسیر اضمحلال بازدارد.

آقای بنت گفت نمی‌داند «این عزاداری» مخالفین برای چیست زیرا بر اساس یک روند دمکراتیک، دولت دست به دست می‌شود.

با این حال، نفتالی بنت، که راه سیاسی خود را بیش از یک دهه پیش با کار در کنار بنیامین نتانیاهو آغاز کرد و رئیس دفتر او بود، از آقای نتانیاهو به گرمی تقدیر کرد و گفت او در راه دفاع از اسرائیل فداکاری‌های زیادی کرده است.

آقای بنت در میان مخالفت‌های به‌شدت پر سر و صدای نمایندگان حزب لیکود و سایر متحدین بنیامین نتانیاهو سخنرانی می‌کرد.

سخنرانی ۴۵ دقیقه‌ای او در حالی انجام شد که به دستور رئیس مجلس ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس که با سخنان تند خود نظم جلسه را به هم زده بودند، به بیرون هدایت شدند.

حامیان بنیامین نتانیاهو، آقای بنت را «خائن» به آرمان‌های صهیونیسم و به اسرائیل معرفی می‌کردند.

با ابراز رای اعتماد به دولت جدید، بنیامین نتانیاهو که در مقام رهبر حزب «لیکود» بیش از ۱۲ سال اخیر نخست‌وزیر بود، از شامگاه یکشنبه رهبر اپوزیسیون است. او با دست دادن به نفتالی بنت و آرزوی موفقیت برای وی، از صندلی نخست‌وزیری برخاست و در جایگاه رهبر اپوزیسیون نشست.

بنیامین نتانیاهو از عامی‌خای شیکلی، یک نماینده حزب راستگرای «یامینا» که پیشاپیش این جلسه گفته بود که حاضر نیست به دولت جدید رای اعتماد بدهد، قدردانی کرد و گفت او «فراری» نیست بلکه سایر راستگرایانی که به آرمان صهیونیسم خیانت غیرقابل تصور کرده‌اند، «فراری» از آرمان‌های ملت یهود هستند.

آقای نتانیاهو گفت اکثریت ملت اسرائیل کماکان خواهان نخست‌وزیری شخص او است اما ائتلاف تشکیل شده، «مانند ایران، سوریه و کره شمالی» رویه دیکتاتوری خود را به جامعه اسرائیل تحمیل می‌کند.

بتسال‌ال اسموت‌ریچ، رهبر حزب «صهیونیست‌های دینی» در این نشست، با خواندن متون مذهبی یهودی، ابراز اطمینان کرد که دولت جدید «خیانتی غیرقابل بخشایش» مرتکب شده است زیرا بر اساس اتحاد با «حامیان ترور» برپا شده است؛ اشاره این سیاستمدار افراطی دست راستی به اتحاد بنت- لاپید با منصور عباس، رهبر حزب اسلامگرای عربی «الموحده» بود.

منصور عباس با گفتن «بسم‌الله الرحمن و الرحیم»، سخنرانی خود را به زبان عربی بیان کرد و تاکید نمود که این نخستین بار است که یک حزب از عرب‌ها در دولت ائتلافی اسرائیل مشارکت عملی خواهد کرد تا وضع زندگی اعراب را بهبود بخشد.

اما سامی ابوشهاده، از «فهرست متحد عربی» که رقیب حزب منصور عباس است، گفت ورود یک حزب عربی به دولت اسرائیل، هیچ بشارتی برای اعراب این سرزمین در برندارد.

یائیر لاپید که از سوی رئیس‌جمهوری اسرائیل و در پی انتخابات روز سوم فروردین امسال مامور تشکیل دولت شده بود، در این نشست جنجالی سخنرانی نکرد و گفت تنها به پشت تریبون آمده تا از مادر ۸۴ ساله خود به‌خاطر رفتار و گفتار شرم‌آور نمایندگان مجلس در این نشست، پوزش بخواهد.

بنیامین نتانیاهو در پارلمان اسرائیل گفت: عمر دولت نفتالی بنت بسیار کوتاه‎تر از آن خواهد بود که بشود تصورش را کرد

صدها تن از ساکنین اسرائیل یکشنبه شب در تل‌آویو «پایان دولت نتانیاهو» را جشن گرفتند.

اما شماری از مذهبیون و حامیان احزاب راستگرا با برگزاری نیایش مذهبی در «دیوار ندبه» در اورشلیم، از خداوند خواستند عمر دولت «خائن» را کوتاه کند.

همزمان گروه دیگری از حامیان بنیامین نتانیاهو با گرد آمدن در برابر اقامتگاه نخست‌وزیری در اورشلیم، علیه نفتالی بنت شعار ‌دادند.

در جلسه یکشنبه شب کنست، همچنین سرهنگ ذخیره پلیس میکی لوی، از حزب «یش آتید» به عنوان رئیس جدید مجلس انتخاب شد. ۶۷ عضو کنست از ریاست او حمایت کردند. سرهنگ لوی فرمانده پیشین پلیس در اورشلیم بوده است.

این نخستین بار پس از سال‌های طولانی است که ریاست مجلس از دست حزب «لیکود» خارج می‌شود.

ایران در کانون سخنان نخست‌وزیران جدید و پیشین و وزیر دفاع

نفتالی بنت، بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز بخش مهمی از سخنان خود را در این نشست به ایران اختصاص دادند.

نفتالی بنت در مورد ایران گفت برجام یک توافق بد بود و بازگشت به آن خطا است.

او افزود: خاورمیانه هنوز از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که پول زیادی را نصیب ایران کرد، بهبود نیافته که سخن از احیای برجام مطرح است. اما بازگشت به برجام خطا است و بار دیگر به ایران مشروعیت خواهد بخشید.

به گفته نفتالی بنت، اسرائیل در دولت او نیز «هرگز به ایران اجازه نخواهد داد که به تسلیحات اتمی برسد» و «به دفاع از خود ادامه خواهد داد».

به گفته نخست‌وزیر جدید اسرائیل، کشورش دست خود را در برابر ایران «باز می‌بیند».

نفتالی بنت این را نیز گفت که نیروی قدس سپاه پاسداران ایران یک هلال تروریستی در خاورمیانه ایجاد کرده است.

آقای بنت از سوی دیگر با ارسال پیام همکاری با دولت آمریکا، از حمایت جو بایدن از عملیات نظامی اخیر ارتش اسرائیل علیه جنبش حماس در باریکه غزه تقدیر کرد.

نتانیاهو: در ایران جشن گرفته‌اند

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی در این نشست گفت دولت ضعیف بنت- لاپید توانایی مقابله با ایران را ندارد و نمی‌تواند به آمریکا و جامعه بین‌المللی «نه» بگوید و نفتالی بنت نه جایگاه بین‌المللی دارد و نه از اعتبار و دانشی برخوردار است که بتواند با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کند.

او افزود «همین امروز» در ایران با دیدن این دولت ضعیف و متزلزل در اسرائیل «جشن گرفته‌اند».

آقای نتانیاهو گفت اما من یک خبر بد برای ایران، حزب‌الله و حماس دارم و آن این‌که ما («لیکود» و حامیان آن) «خیلی زود باز می‌گردیم». او جمله اخیر را به انگلیسی بیان کرد.

او «اطمینان» داد که عمر دولت نفتالی بنت، که به توصیف او، بر اساس «اتحاد خائنانه» تشکیل شده است، بسیار کوتاه‎تر از آن خواهد بود که بشود تصورش را کرد و حزب «لیکود» با قدرتی بیش از گذشته به دولت و مصدر کار بازخواهد گشت و او دوباره سکاندار دولت می‌شود.

آقای نتانیاهو این را نیز فاش کرد که دولت جو بایدن در دوره اخیر از اسرائیل خواسته بود تا اختلافات دو کشور در مورد ایران را «پشت درهای بسته» مطرح کند اما وی پاسخ داده که هرگز این کار را نخواهد کرد.

نخست‌وزیر سابق اسرائیل گفت به لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به تازگی به اسرائیل رفته بود، گفته است در سال ۱۹۴۴ میلادی نیز رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از بمباران اماکنی که در دست نازی‌ها بود خودداری کرد و باعث ادامه هولوکاست و کشتار یهودیان شد و اکنون نیز آمریکا اشتباه می‌کند.

بنیامین نتانیاهو ۷۱ ساله گفت از جایگاه رهبری اپوزیسیون نیز کماکان «صدایی رسا و پرقدرت» در امور مختلف خواهد داشت.

بنی گانتز، رهبر حزب «آبی- سفید»، که در دولت بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع بود و این پست را در دولت نفتالی بنت نیز حفظ خواهد کرد، به سخنان بنیامین نتانیاهو در مورد ایران پاسخ داد.

ژنرال گانتز تاکید کرد که دولت جدید در صورت لزوم «هر گزینه‌ای» علیه ایران را مشروع می‌داند و هیچ مماشاتی با هیچ کسی در این باره نخواهد داشت.

بنی گانتز خطاب به بنیامین نتانیاهو گفت بهتر است از هراساندن مردم اسرائیل خودداری کند زیرا «هر دو ما خوب می‌دانیم که چه کسی (از ما دو نفر) امور امنیتی را اداره کرده است.

ژنرال گانتز در همین حال، از بنیامین نتانیاهو به‌خاطر سال‌های طولانی رهبری اسرائیل تقدیر کرد و گفت تاریخ اسرائیل این امر را همواره به نیکی به یاد خواهد داشت و به بزرگی از او تجلیل خواهد کرد.