نخست‌وزیر اسرائیل: لزوماً با هرگونه توافقی که در وین حاصل شود، مخالفت نخواهیم کرد

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۷ دی گفت که اسرائیل لزوماً با هرگونه توافقی که در جریان مذاکرات احیای برجام در وین با ایران منعقد شود، مخالفت نخواهد کرد.

او در مصاحبه‌ای که بامداد سه‌شنبه با رادیو ارتش اسرائیل انجام داد، به انتقاد از سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و رهبر اپوزیسیون فعلی، پرداخت و در مورد برجام نیز گفت که «ما به‌طور خودکار نه نمی‌گوییم، ما رویکردی عملی در پیش گرفته‌ایم و بر خلاف دیگران، به دنبال جنگیدن فقط به خاطر جنگیدن نیستیم. بلکه سعی می‌کنیم به نتیجه برسیم.»

آقای بنت با اشاره به مذاکرات احیای برجام که بین ایران و ۱+۴ در وین جریان دارد، افزود: «البته ممکن است در نهایت توافق خوبی حاصل شود و ما از مؤلفه‌های آن باخبریم.» مقام‌های دولت اسرائيل پیش از این گفته‌اند توافق خوب توافقی است که توانمندی هسته‌ای ایران را سلب کند.

نخست‌وزیر اسرائیل با این حال در مورد دست‌یابی به توافقی قابل قبول با ایران ابراز تردید کرده و گفت: «اما آیا در حال حاضر با نوع روند کنونی انتظار می‌رود که چنین اتفاقی بیفتد؟ نه؛ زیرا برای این کار به موضع‌گیری بسیار قوی‌تری [از رهبران جهان] نیاز است.»

نفتالی بنت افزود که «ایران کارت‌های بسیار ضعیفی در دست دارد، اما جهان طوری رفتار می‌کند که گویی آن کشور از موضع قدرت در حال مذاکره است.»

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از روز دوشنبه این هفته در وین اتریش آغاز شده و مقام‌های دولت اسرائيل در هفته‌های اخیر بارها به قدرت‌های جهانی در مورد طولانی شدن روند این مذاکرات يا امضای توافق دیگری که نتواند پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند، هشدار داده‌اند.

بیشتر در این باره: وزیر خارجه اسرائیل: در صورت لزوم به تنهایی علیه ایران اقدام می‌کنیم

در همین حال، تنش‌های لفظی بین مقام‌های اسرائیل و ایران در هفته‌های اخیر اوج گرفته و وزیر دفاع اسرائيل به ارتش این کشور دستور داده است تا گزینه نظامی در برابر ایران را به گزینه عملی مبدل کنند.

روز سه‌شنبه ۷ دی از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در مصاحبه با رادیو ارتش این کشور در مورد اظهارات علنی اخیر مقامات اسرائیلی مبنی بر آمادگی اسرائیل برای حمله به ایران در هر لحظه، نیز سؤال شد و او این‌گونه پاسخ داد که «من طرفدار آن هستم که کمتر صحبت کنم و بیشتر عمل کنم.» آقای بنت توضیح بیشتری در این مورد نداد.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره اسرائیل را تهدید به «نابودی» می‌کنند و در کنار این اظهارات پیشبرد برنامه اتمی ایران باعث نگرانی در اسرائیل و در سطح جهانی شده است.

اسرائیل در کنار رایزنی با هم‌پیمانان خود در مورد مهار این برنامه اتمی از طرق دیپلماتیک، بارها از آماده شدن برای گزینه احتمالی نظامی نیز علیه تأسیسات هسته‌ای ایران نیز سخن گفته است.

در حالی که پیش از این رسانه‌های اسرائيل خبر از برنامه‌ریزی ارتش این کشور برای ««شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران» خبر داده بودند، این هفته رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش دادند که در جریان رزمایش اخیر در جنوب ایران «حمله به مرکز اتمی دیمونای» اسرائیل شبیه‌سازی شده است.