لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

رسانه‌های سپاه: حمله به مرکز اتمی اسرائیل شبیه‌سازی شد


در حالی که پیش از این رسانه‌های اسرائيل خبر از برنامه‌ریزی نیروهای دفاعی اسرائيل برای ««شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران» خبر داده بودند، اکنون رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش داده‌اند که در جریان رزمایش اخیر در جنوب ایران «حمله به مرکز اتمی دیمونای» اسرائیل شبیه‌سازی شده است.

خبرگزاری فارس در همین زمینه نوشته است این حمله توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران «با استفاده از ۱۶ فروند موشک بالستیک و ۵ فروند پهپاد انتحاری» تمرین و شبیه‌سازی شده است.

تنش‌های لفظی بین مقام‌های اسرائیل و ایران در هفته‌های اخیر اوج گرفته است و وزیر دفاع اسرائيل به ارتش این کشور دستور داده است تا گزینه نظامی در برابر ایران را به گزینه عملی مبدل کنند.

رسانه‌های اسرائيل نیز گزارش دادند که بنی گانتز دولت بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آگاه کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز ۱۷ آذرماه گفته بود که قرار است مقامات آمریکا و اسرائیل درباره تمرین‌های نظامی برای شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست دیپلماسی مذاکره کنند.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائيلی نیروهای دفاعی اسرائیل قرار است در بهار سال آینده یک تمرین نظامی گسترده برای «شبیه‌سازی حمله به برنامه هسته‌ای ایران» بر فراز دریای مدیترانه انجام دهند.

این تمرین نظامی یکی از بزرگترین رزمایش‌هایی است که تاکنون توسط نیروی هوایی اسرائیل برگزار شده است و شامل ده‌ها هواپیما از جمله جنگنده‌های اف-۳۵، اف ۱۵، اف ۱۶ و هواپیماهای جاسوسی و جت‌های سوخت گیری خواهد بود.

روز سوم دی‌ماه و در پایان رزمایش سپاه پاسداران، محمد باقری، رئيس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، و حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در حاشیه رزمایش مشترک سپاه در جنوب ایران، بار دیگر به تکرار تهدیدهای نظامی علیه اسرائیل پرداختند.

حسین سلامی پیام این رزمایش را «هشدار جدی، واقعی و میدانی» به اسرائیل دانست و محمد باقری گفت این رزمایش موشکی در پاسخ به اسرائيل برگزار شده است.

در واکنشی دیگر به این رزمایش، وزارت خارجه بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای در سایت خود اعلام کرده است کهپرتاب موشک‌های بالستیک نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است که از این کشور خواسته است هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران اما موضع‌گیری بریتانیا درباره رزمایش موشکی سپاه پاسداران را رد کرد و گفت چنین «موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به حساب می‌آید.»

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

با این حال ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

XS
SM
MD
LG