کدخدایی خواستار برخورد قضایی با منتشرکنندگان اخبار تایید صلاحیت‌ها شد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان با رد اخبار مربوط به تایید صلاحیت برخی از کاندیداها، خواستار برخورد قوه قضاییه با کسانی شد که «اخبار کذب و زود هنگام» منتشر می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی گفته است جلسه شورای نگهبان برای «بررسی دقیق‌تر» کاندیداها، صبح روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود و فعلا «صحبت‌های کلی و مرور اسامی» انجام شده است.

در طول ساعات گذشته گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی درباره ردصلاحیت محسن رضایی و سعید محمد، دو چهره نظامی که در این دوره کاندیدا شده‌اند، منتشر شده است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کردند که به گفته سخنگوی شورای نگهبان، فقط پرونده ۴۰ نفر از آن‌ها در شورای نگهبان بررسی می‌شود.

داوطلبان کاندیداتوری با استناد به قوانین موجود که از سوی وزارت کشور اعلام شده، ثبت‌نام کردند ولی شورای نگهبان در روزهای اخیر با ابلاغ یک مصوبه جدید، شرایط تازه‌ای برای کاندیداها اعلام کرده است و با استناد با آن مصوبه، از بررسی همه پرونده‌ها خودداری کرده است.

به گفته عباسعلی کدخدایی، هر داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری باید برای تایید صلاحیت هفت رای مثبت از ۱۲ عضو شورای نگهبان را بگیرد.

شورای نگهبان متشکل از ۱۲ فقیه و حقوقدان است که شش فقیه را رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌کند و شش حقوقدان را نیز رئیس قوه قضائیه معرفی و مجلس شورای اسلامی به آن‌ها رای می‌دهد.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در این دوره از انتخابات خود نامزد است و در همین حال قوه قضاییه باید به تخلفات و شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کند.

بر اساس کزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ر.ح/ک.ر