«خراسانیات» محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان، پس از ۳۳ سال

دوران همکاری شجریان و مشکاتیان از برجسته‌ترین دوران فعالیت هر دو هنرمند بود

آلبوم «خراسانیات» از مجموعه آثار مشترک محمدرضا شجریان و زنده‌یاد پرویز مشکاتیان که در سال ۱۳۶۵ ضبط شده بود، سه‌شنبه بیستم اسفند، به‌طور رسمی منتشر شد.

آلبوم «خراسانیات» شامل هفت قطعه است که برخی از آن‌ها حال و هوایی خراسانی دارند. شجریان و مشکاتیان، هر دو، زاده خراسان‌اند.

طراحی جلد آلبوم خراسانیات با آوا مشکاتیان بوده است

ضبط استودیی این آلبوم مربوط است به سال ۱۳۶۵؛ زمانی که همکاری شجریان و مشکاتیان در اوج بود و برخی کارشناسان موسیقی معتقدند برجسته‌ترین دوران فعالیت هر دو هنرمند بوده است.

با این حال، آن‌چنان‌که همایون شجریان گفته است، ساز و آواز موجود در این آلبوم ضبط نشده بود، به همین دلیل و با توجه به وضعیت جسمانی شجریان در سال‌های اخیر که توان انجام هیچ فعالیتی ندارد، یک ساز و آواز از کنسرت آلمان شجریان و مشکاتیان در سال ۱۹۸۹ میلادی به آن اضافه شده است.

عنوان این قطعه در آلبوم «ساز و آواز دشستانی» با شعرهای باباطاهر و با زمان نزدیک به ده دقیقه است.

دیگر شعرهایی که محمدرضا شجریان در این آلبوم می‌خواند از میان اشعار ملک‌الشعرا بهار انتخاب شده است.

آلبوم خراسانیات در سال ۱۳۶۵ ضبط شده است

اجرای موسیقی این اثر که ۳۳ سال پیش در استودیو بل انجام گرفته، بر عهده گروه عارف بوده است با نوازندگانی چون پرویز مشکاتیان، منصور سینکی، جمشید عندلیبی، محمد فیروزی، اردشیر کامکار، بیژن کامکار و ارژنگ کامکار.

عناوین قطعات این آلبوم به‌ترتیب عبارت است از «مقدمه کاروانیان»، «گفتی که ممیر و چهارمضراب»، «زلفای قِجِری»، «قطعه خزان»، «تک‌نوازی سنتور»، «ساز و آواز دشتستانی»، و «یقین دِرُم».

این نخستین بار نیست که آلبومی از فعالیت مشترک محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان با تأخیری تا این حد طولانی منتشر می‌شود. در سال ۱۳۹۵ آلبوم «طریق عشق» با خوانندگی شجریان و آهنگسازی مشکاتیان و اجرای گروه عارف منتشر شد که در سال ۱۳۶۷ در پاریس اجرا شده بود.

از دیگر آثار از این دست می‌توان به آلبوم «قاصدک» اشاره کرد که آخرین کار مشترک محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان بود و در سال ۱۳۷۴ در چند کشور اجرا کردند.

آلبوم «قاصدک»، بدون آن‌که دلیلش به‌طور رسمی اعلام شود، هیچ‌گاه در داخل ایران اجازه انتشار پیدا نکرد، تا در سال ۱۳۹۴ که به‌صورت رسمی در خارج از ایران منتشر شد.

گفته می‌شود آثار منتشرنشده دیگری نیز از شجریان و مشکاتیان، با هم یا جدا، وجود دارد که باید دید چه زمانی به دست دوستداران آن‌ها خواهد رسید.

پرویز مشکاتیان، موسیقی‌دان و آهنگساز و نوزانده، سی‌ام شهریور ۱۳۸۸ در ۵۴ سالگی در تهران درگذشت. محمدرضا شجریان نیز از سال ۱۳۹۵ که اعلام کرد به بیماری سرطان مبتلاست، در پی عوارض ناشی از درمان، به وضعیت عادی بازنگشت و حدود یک سال است که پیوسته تحت مراقبت ویژه قرار دارد.