صد هزار هکتار از گندمزارهای دیمِ خوزستان به‌دلیل خشکسالی از بین رفته است

یک مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان روز شنبه هفتم فروردین از نابودی حدود ۱۰۰هزار هکتار از گندمزارهای دیم این استان به‌دلیل خشکسالی و کمبود بارش در سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ خبر داد.

تورج نوروزی، معاون بهبود تولیدات گیاهی این سازمان، تصریح کرد: «بیشتر گندمزارهای دیمِ آسیب‌دیده از خشکسالی که درمناطق جنوبی، غربی و جنوب شرقی خوزستان متمرکز هستند، قابل برداشت نیست.»

این مقام سازمان جهاد کشاورزی افزود که دمای هوا تا حدودی شرایط را برای رشد محصول در بخش قابل توجهی از گندمزارهای دیم خوزستان در مناطق شمالی، شرقی و شمال شرقی این استان فراهم کرده است و در صورت بارش‌های مناسب در ماه جاری، قابل برداشت خواهند بود.

اواخر اسفند پارسال، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران گفته بود که ایران به‌دلیل افت بارندگی در سال ۹۹، تابستان ۱۴۰۰ با مشکل کم‌آبی روبه‌رو خواهد شد.

حدود ۵۸۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ زیرکشت گندم قرار گرفت که از این میزان ۴۰۰ هزار هکتار آبی و ۱۸۰ هزار هکتار آن دیم هستند.

تورج نوروزی همچنین با اشاره به این‌که شرایط دمایی و رطوبت برای اراضی گندم آبی مناسب است، خاطرنشان کرد: «با وجود کمی بارش‌ها در فصل زمستان، مزارع گندم آبی استان در وضعیت خوبی هستند.»

برداشت گندم در خوزستان از نیمه دوم فروردین در مناطق جنوبی و جنوب شرقی آغاز می‌شود و به‌تدریج مناطق مرکزی، غربی و شمالی این استان را در برمی‌گیرد. برداشت گندم در خوزستان به مدت دو ماه ادامه می‌یابد.

بر اساس گزارش مجلس ایران، دست‌کم ۸۰۰ روستای خوزستان با تنش آبی روبه‌روست.

با استفاده از گزارش ایرنا و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن