یک زن زندانی در کانون اصلاح و تربیت سنندج بر اثر «محرومیت از درمان» جان باخت

فعالان حقوق بشر گزارش دادند که یک زن زندانی محبوس در کانون اصلاح و تربیت سنندج به نام «آمنه احمدی» به دلیل «مسمومیت» و «عدم دسترسی به خدمات درمانی» جان باخته است.

شبکه حقوق بشر کردستان طی گزارشی اعلام کرد که «یک زن زندانی به نام آمنه احمدی روز یکشنبه ۷ اسفند به دلیل محرومیت از دسترسی به خدمات درمانی در کانون اصلاح و تربیت سنندج جان خود را از دست داده است.»

در این گزارش آمده است که این زن زندانی اهل سنندج به اتهامات مربوط به «مواد مخدر» بازداشت شده بود و سه روز قبل از جان باختن «به دلایل نامعلوم دچار مسمومیت» شده بود.

شبکه حقوق بشر کردستان تاکید کرد که آمنه احمدی پس از بروز علائم مسمومیت به بهداری زندان مراجعه کرده بود اما «پس از یک معاینه ساده» به داخل بند بازگردانده شده بود، اما «پس از سه روز مسمومیت و وخیم شدن وضعیت جسمی» به دلیل عدم اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان و محرومیت از دسترسی به خدمات درمانی، جان خود را از دست داد.

این سایت حقوق بشری تاکید کرد که مسئولین و حفاظت کانون اصلاح و تربیت سنندج، زندانیان را «در خصوص اطلاع‌رسانی در مورد مرگ آمنه احمدی» تهدید کرده‌اند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز با تایید مرگ آمنه احمدی، افزود که این زن ۴۷ ساله پس از «تاخیر در انتقال از کانون اصلاح و تربیت سنندج به بیمارستان» جان باخته است.

به نوشته هه‌نگاو، آمنه احمدی به اتهامات «جرایم مرتبط به مواد مخدر» به ٧ سال زندان محکوم شده بود اما در سومین سال سپری کردن دوران محکومیت خود جان باخت.

سازمان عفو بین‌الملل فروردین ماه سال جاری در یک گزارش تحقیقی با عنوان «در اتاق انتظار مرگ: مرگ‌های در پی محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران»، از نزدیک به یکصد مورد از «به مرگ کشاندن عمدی زندانیان بیمار در زندان‌های ایران» گزارش داد.

این سازمان تاکید کرد که مقامات زندان‌ها در جمهوری اسلامی «با ممانعت از اعزام یا تاخیر در انتقال اورژانسی زندانیان به بیمارستان، در مرگ زندانیان نقش داشته یا مسبب اصلی آن» هستند.