قیمت زیربنای مسکونی در تابستان، ۴۴ درصد رشد کرد

میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری ایران در تابستان امسال به بیش از دو میلیون و ۲۲۶ هزار تومان رسید که نسبت به تابستان پارسال، رشدی ۴۴.۴ درصدی را تجربه کرد.

متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری ایران در تابستان ۹۷ در مقایسه با بهار امسال نیز، ۱۴.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، میانگین قیمت یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی در کل مناطق شهری ایران نیز در تابستان ۹۷ با رشد ۴۹.۲ درصدی نسبت به تابستان پارسال، به بیش از یک میلیون و ۷۲۵ هزار تومان رسید.

میانگین قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی در تابستان ۹۷ نسبت به فصل قبل از آن، یعنی بهار امسال، رشدی ۲۹ درصدی را تجربه کرد.

بیشتر در این باره: چگونه در بازار مسکن به‌روز بمانیم؟

​نکته قابل توجه در این گزارش مرکز آمار ایران که اطلاعات داده‌های آن برگرفته از سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات ایران است، رشد همزمان تعداد معاملات انجام شده خرید و فروش زیربناس مسکونی و زمین در تابستان امسال در مقایسه با تابستان پارسال است.

بر این اساس، تعداد معاملات زیر بنای مسکونی در تابستان ۹۷ در مقایسه با تابستان پارسال، ۱۵.۸ درصد رشد داشته است و تعداد دادوستدهای زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در این فصل نسبت به تابستان ۹۶، با افزایش ۴۱.۹ درصدی همراه شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، در ماه‌های اخیر تعداد دادوستدهای انجام شده در بازار مسکن شهر تهران کاهش داشته است، مقایسه نتایج این دو گزارش نشان می‌دهد که در دیگر نقاط شهری ایران به جز پایتخت، همچنان دادوستدهای بازار مسکن برقرار است.

بر مبنای نتایج گزارش بانک مرکزی از بازار معاملات مشکن شهر تهران در آبان‌ماه امسال، در هشت ماه سال ۹۷اگرچه میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در پایتخت نسبت به مدت مشابه پارسال با رشدی بیش از ۶۰ درصد همراه بود و از متر مربعی ۷ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان گذر کرد، شمار دادسوتدهای انجام شده در این مدت در مقایسه با هشت ماهه سال ۱۳۹۶، کاهشی نزدیک به ۲۰ درصد را تجربه کرد و به کمی بیش از ۹۱ هزار فقره رسید.

در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار ایران به تحولات شاخص اجاره بها در نقاط شهری ایران طی تابستان امسال پرداخته شده است. بر این اساس، میانگین اجاره ماهانه به‌علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجازه یک مترمربع زیربنای مسکونی در تابستان ۹۷ به بیش از ۱۰ هزار تومان رسیده است که در مقایسه با تابستان پارسال ۲۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران از بودجه و هزینه خانوارهای شهری ایران، به طور متوسط، ۴۳ درصد از کل سبد هزینه‌های غیرخوراکی هر خانوار شهری، به هزینه‌های مربوط به مسکن اختصاص داشته است.

منابع: گزارش مرکز آمار ایران، رادیو فردا؛ آ.ن./م.ا.