زمینه‌سازی برای برخورد با یک فروشگاه اینترنتی دیگر به‌دلیل انتشار تصویر بی‌حجاب کارکنان

رعایت نکردن حجاب اجباری در تصویر کارکنان «طاقچه» خشم خامیان حکومت را برانگیخته است

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، و برخی حساب های توئیتری طرفدار جمهوری اسلامی با اشاره به انتشار تصویری از کارکنان فروشگاه اینترنتی کتاب «طاقچه» که حجاب اجباری ندارند،‌ از قطع همکاری مؤسسات انتشاراتی حکومتی با این فروشگاه خبر داده‌اند.

فارس همچنین به نقل از یکی از این مؤسسات نوشته که نهادهای قضایی باید با این فروشگاه اینترنتی که از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن، کتاب‌های بازار نشر ایران را عرضه می‌کند، برخور کنند.

در نامه‌ای که یکی از کاربران حامی جمهوری اسلامی در توئیتر منتشر کرد، حسین سعیدی، مدیرعامل «به‌نشر»، انتشارات آستان قدس رضوی خطاب به مدیرعامل فروشگاه اینترنتی طاقچه نوشته به دلیل «عدم پایبندی به قوانین و مقررات مدنی و شرعی توسط کارکنان طاقچه» همه همکاری‌های میان طرفین را لغو می‌کند.

این کاربر، قطع همکاری انتشارات وابسته به آستان قدس را «برخورد قانونی غیرحاکمیتی» خوانده بود.

اما خبرگزاری فارس روز چهارشنبه چهارم مرداد اعلام کرد علاوه بر «به‌نشر»، برخی ناشران حکومتی دیگر هم به همکاری خود با طاقچه پایان داده‌اند.

این خبرگزاری نوشت که ناشران دیگری مانند «تمدن نوین»، «ستاره‌ها»، «راه‌یار»، «خط مقدم»، «شهید کاظمی» و «شهید هادی» از این رفتار کارکنان طاقچه «اعلام انزجار» و قطع همکاری خود را اعلام کرده‌اند.

در نامه انتشارات «ستاره‌ها» به مدیرعامل «طاقچه»، انتشار تصویر بدون حجاب کارکنان زن این فروشگاه اینترنتی،‌ «بی‌حرمتی به آرمان‌های بیش از ۲۲۰ هزار شهید» عنوان شده است.

به گزارش فارس،‌ انتشارات «راه‌یار» که آن را وابسته به «دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» خوانده، علاوه بر قطع همکاری در متنی اعلام کرده «انتظار می‌رود نهادهای قضایی و مسئول، با جدیت و قاطعیت در برخورد قانونی با این اقدام خلاف قانون و شرع عمل نمایند».

انتشارات دیگری با عنوان «شهید هادی» در نامه به مدیرعامل طاقچه نوشته «مقوله حجاب» اگر به عنوان «اصل دین» هم در نظر گرفته نشود، «قانون» است و به همین دلیل مدیران این فروشگاه اینترنتی کتاب باید «عذرخواهی» کنند.

این اتفاق پس از آن رخ داده که به دلیل انتشار تصویر مشابهی از کارکنان زن فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا که حجاب اجباری نداشتند، ساختمان اداری این فروشگاه پلمب شد.

بیشتر در این باره: ادامه مناقشه بر سر حجاب اجباری؛ پلمب ساختمان اداری دیجی کالا، تعطیلی قنادی فرانسه

این برخورد روز اول مرداد صورت گرفت، پس از آن که خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، از تشکیل پرونده قضایی برای کارمندان زن دیجی‌کالا خبر داد. در همان روز قنادی فرانسه هم اعلام کرد که «تعطیل» شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوم مرداد به اقدام نهادهای انتظامی ایران در پلمب ساختمان اداری دیجی‌کالا به خاطر حجاب اجباری، واکنش نشان داد و گفت تعجبی ندارد که چرا جوانان در ایران خواهان تغییر هستند یا از کشور خارج می‌شوند.

نیروهای اداره اماکن فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی در چند روز گذشته نیز اقدام به پلمب ده‌ها کافه و رستوران در تهران و مشهد و دیگر شهرهای ایران کرده‌اند که پلمب کافه «موزه گربه ایرانی» در تهران در روز شنبه ۳۱ تیر ماه به دلیل «عدم رعایت شئونات اسلامی» از آن جمله است.

اما پلمب اماکن تجاری و صنفی تنها محدود به کلانشهرها و شهرهای بزرگ نیست بلکه در شهرهای کوچک نیز ادامه دارد، از جمله در تالش که فرمانده انتظامی آن اعلام کرد ۲۴ واحد صنفی در این شهر پلمب شده‌اند.

این برخوردها که از سال گذشته و بعد از اعتراض‌های سراسری پس از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، آغاز شده است، حتی به پلمب کردن هتل‌ها و مراکز گردشگری عمومی هم انجامید و با انتقادهایی مواجه شد. از جمله وزیر میراث فرهنگی ایران که گفت بستن یک هتل باعث سرگردان شدن مهمانان خارجی آن در خیابان‌ها شده بود.

این فشار بر مغازه‌داران، مراکز خرید و اماکن تفریحی به موازات سختگیری‌های دیگر صورت می‌گیرد، از جمله بازگشت خودروهای گشت ارشاد به خیابان‌های شهرهای مختلف ایران که از اواخر تیرماه آغاز شده است.

بیشتر در این باره: مجموعه فعالان حقوق بشر خواستار اقدام فوری در پاسخ به صدور احکام «تحقیرآمیز» علیه زنان ایرانی شد

همچنین مسئولان سه قوه ایران قصد دارند با تصویب لایحه «حمایت از عفاف و حجاب» زنان مخالف حجاب اجباری و چهره‌های سرشناسی که این قاعده را رعایت نمی‌کنند،‌ مجازات‌هایی همچون جریمه نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی، ‌ممنوعیت از کار و حتی زندان در نظر بگیرند.

با این حال تصاویری که به شکل روزانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود،‌ نشان می‌دهد زنان ایرانی تن به حجاب اجباری نمی‌دهند و مقاومت آنها ادامه دارد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس،‌ شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ع.م/ ب.ب