ماندلا صد ساله شد

نام ماندلا به یاد آورنده جنبش ضد ‌آپارتاید است. جنبشی که با هدف مقابله با تبعیض نژادی شکل گرفت. او اما به یکی از نمادهای مشهور مقاومت در برابر بی‌عدالتی، و دوری از خشونت و انتقام تبدیل شد. آپارتاید در زبان «آفریکانس»، که در آفریقای جنوبی رواج دارد، به معنی «جدایی» است. جنبش مخالفت با آپارتاید برای مقابله با تبعیضی شکل گرفت که علیه اکثریت سیاهپوست و هندیان ساکن آفریقای جنوبی رواج داشت.

نلسون ماندلا در ۱۸ ژوئیه ۱۹۱۸ در یک خانواده مشهور از قوم «تمبو» به دنیا آمد. والتر سیسولو، عضو کنگره ملی آفریقا، یکی از مهم‌ترین فعالان جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی از دیگر چهره‌هایی‌ست که تبارش به این قوم باز می‌گردد.

در سال ۱۹۴۳ به «گنگره ملی آفریقا» پیوست، در سال ۱۹۵۲ اولین موسسه حقوقی وکلای سیاهپوست را راه انداخت و در سال ۱۹۵۸ با همسر دومش، «وینی»، از فعالان مباررزه با آپارتاید ازدواج کرد.

«وینی» (در این عکس معروف دست در دست ماندلا پس از آزادی او) سال‌ها بعد به چهره‌ای جنجالی تبدیل شد، و در نهایت از ماندلا جدا شد، اما برای سال‌ها خود یکی از نمادهای جنبش ضد آپارتاید بود.

ماندلا و شماری دیگر از کنگشران ضد آپارتاید در سال ۱۹۶۴ به اتهام «خرابکاری» به زندان ابد محکوم شدند.

او ۲۷ سال در زندان ماند.

در سال ۱۹۸۵ عفو پیشنهادی از سوی «بوتا»، رئیس دولت وقت، را نپذیرفت.

در سال ۱۹۹۰ آزاد شد.

یک سال پس از آزادی به ریاست کنگره ملی آفریقا رسید.

نلسون ماندلا و آخرین رئیس‌جمهوری دوره آپارتاید، ده‌کلرک، در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه نوبل صلح شدند.

در سال ۱۹۹۴ کنگره برنده نخستین انتخابات فرانژادی آفریقای جنوبی شد. نلسون ماندلا به ریاست‌جمهوری کشورش رسید.

نلسون ماندلا در سال ۱۹۹۹، پس از یک دوره ریاست جمهوری، از قدرت کناره گرفت.

پنجم دسامبر ۲۰۱۳ درگذشت.

مراسم خاکسپاری ماندلا با حضور افراد و چهره‌های مختلفی برگزار شد؛ از سیاستمداران تا روسا و اعضای قبیله‌های آفریقا. با این حال سال‌ها بعد یک نهاد ناظر بر فساد در آفریقای جنوبی خواستار تحقیقات در مورد میلیون‌ها دلاری شد که در جریان مراسم «حیف و میل» شد.

چهره‌ها، کنشگران، سیاستمداران و دولتمردانی از سراسر جهان، در مراسم خاکسپاری ماندلا شرکت کردند. در این تصویر: رائول کاسترو و باراک اوباما، روسای جمهوری وقت کوبا و ایالات متحده در مراسم وداع با ماندلا در ژوهانسبورگ. 

بسیاری در گوشه و کنار جهان یاد ماندلا را گرامی داشتند؛ در این تصویر: مراسمی در پاکستان.