رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: اگر بایدن از نتانیاهو دعوت نکند من او را دعوت می‌کنم

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به‌زودی نخست‌وزیر اسرائیل را به سفر رسمی به واشینگتن دعوت نکند، او این دعوت را به عمل خواهد آورد.

آقای مک‌کارتی روز یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، در سخنان خود افزود انتظار از رئیس‌جمهور برای دعوت رسمی از بنیامین نتانیاهو که «دوست عزیز» آمریکا است، «خیلی طول کشیده است».

کوین مک‌کارتی، عضو ارشد حزب جمهوری‌خواه که در نخستین سفر خارجی خود پس از رسیدن به جایگاه ریاست کنگره به اسرائیل سفر کرده، این اظهارات را در گفت‌وگو با روزنامه اسرائیل‌هیوم که یکی از رسانه‌های عمده حامی دولت آقای نتانیاهو به‌شمار می‌آید، بیان کرد.

تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل و سیاستمدار نزدیک به آقای نتانیاهو، روز هشتم اردیبهشت به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت برای او روشن است که طرح تغییرات قضایی در اسرائیل باعث شده که کاخ سفید از بنیامین نتانیاهو برای سفر به آمریکا دعوت نکند.

جو بایدن ماه گذشته گفت از وضعیت داخلی اسرائیل و اختلافات بر سر تغییرات قضایی مورد نظر دولت بنیامین نتانیاهو نگران است. او به خبرنگاران گفت بنیامین نتانیاهو را در «آینده نزدیک» به آمریکا دعوت نمی‌کند.

از حدود چهار ماه پیش که دولت نتانیاهو با توسل به تصویب سلسله قوانینی در پارلمان این کشور درصدد برآمده تغییراتی در قوه قضاییه و اختیارات دادگاه عالی این کشور ایجاد کند، تظاهرات صدها هزارنفره مخالفان در اعتراض به احتمال «تبدیل شدن اسرائیل به حکومت خودکامه مذهبی مانند جمهوری اسلامی ایران»، پیاپی تکرار شده است.

بیشتر در این باره: مک‌کارتی در اولین سفر خارجی به‌عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به اسرائیل رفت

آقای نتانیاهو در ماه مارس ۲۰۱۵ در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما که جو بایدن معاون او بود، در شرایطی که از احتمال دستیابی قریب‌الوقوع آمریکا و قدرت‌های جهانی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران ناخشنود بود، بدون دعوت کاخ سفید به آمریکا رفت.

آقای نتانیاهو در آن سفر در زمانی که جان بینر، سیاستمدار جمهوری‌خواه ریاست مجلس نمایندگان را در دست داشت، در سخنرانی در کنگره از رویکرد دولت وقت واشینگتن در ارتباط با ایران شدیداً انتقاد کرد.

حضور بنیامین نتانیاهو در کنگره تا ۲۱ ماه بعد از آن که ریاست‌جمهوری باراک اوباما به پایان رسید، روابط دولت‌های وقت اسرائیل و آمریکا را متشنج کرده بود.

دعوت رئیس‌جمهور آمریکا از یک نخست‌وزیر اسرائیل در اولین هفته‌های کار او یک رویه مرسوم چند دهه اخیر در روابط این دو کشور بوده است. بازگشت آقای نتانیاهو به قدرت وارد پنجمین ماه خود شده است.