مایکل؛ «هیولایی» که فلوریدا را درنوردید

توفان مایکل نخست یک تندباد دریایی با درجه ۳ (از یک تا پنج) بود و کسی انتظار نداشت که به یک توفان با بادهای ۲۵۰ کیلومتر در ساعت تبدیل شود.

تندبادهای دریایی در این منطقه از جهان به پنج دسته تقسیم می‌شوند که شماره‌هایی از یک تا پنج را در برمی‌گیرد. به‌ترتیب با بادهایی که سرعت آن‌ها از حداکثر ۹۵ کیلومتر در ساعت (درجه ۱) تا بیش از ۲۵۲ کیلومتر در ساعت (درجه ۵) می‌رسند. مایکل در میان توفان‌ها تقریبا به‌مانند یک «هیالو» بود.

توفان مایکل، سومین توفان شدیدی‌ست که به خشکی اصلی ایالات متحده رسیده‌، و شدت آن طی هشت دهه گذشته در فلوریدا بی‌سابقه بود.

نیروهای امدادی که در فلوریدا در حال کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان تندباد «مایکل» هستند، می‌گویند تا این لحظه ۱۴ تن در اثر این تندباد جان باخته‌اند و انتظار می‌رود شمار کشته شدگان افزایش پیدا کند.

به گفته شرکت‌های برق‌رسانی در منطقه، روز جمعه حدود ۱.۵ میلیون ساختمان در فلوریدا و ویرجینیا با قطعی برق مواجه بودند و ترمیم شبکه برق‌رسانی نیز در بخش‌هایی از فلوریدا ممکن است تا هفته‌ها به طول بیانجامد.

در برخی از مناطق ساحلی خانه‌ها یکی از پس از دیگری فرو ریخته‌اند.​

در برخی مناطق مانند شهر «پاناما سیتی» بسیاری از خانه‌ها هنوز سر پا هستند، اما گزارش شده تقریبا هیچ یک از آن‌ها از آسیب به‌دور نمانده‌است.

نیروهای امداد با کمک بولدوزر، ماشین‌های سنگین، هواپیماهای بی‌سرنشین، هلیکوپتر و سگ‌های امدادرسان در این منطقه در تلاش برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان هستند.

بنا بر برآوردهای وب‌سایت «واندرگراوند» مرگبارترین توفان‌ها در آمریکا، توفان گالوستون در سال ۱۹۰۰، توفان دریاچه اوکی‌چوبی در ۱۹۲۸ و توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ میلادی هستند.