یک نماینده پارلمان اروپا خواستار آزادی فوری برنارد فیلن، شهروند ایرلندی، از زندان ایران شد

فرانسیس فیتزجرالد می‌گوید آقای فیلن با «اتهامات ساختگی»، گروگان جمهوری اسلامی ایران شده و از محاکمه عادلانه و حقوق اولیه انسانی و از جمله درمان پزشکی محروم است

فرانسیس فیتزجرالد، نماینده ایرلند در پارلمان اروپا، جمهوری اسلامی ایران را فرا خواند که «با نگاه بشردوستانه» برنارد فیلن، شهروند ایرلندی زندانی در ایران، را «سریعا آزاد کند».

خانم فیتزجرالد روز یکشنبه ۱۳ فروردین گفت آقای فیلن با «اتهامات ساختگی»، گروگان جمهوری اسلامی ایران شده و از محاکمه عادلانه و حقوق اولیه انسانی و از جمله درمان پزشکی محروم است.

برنارد فیلن که تابعیت دوگانه ایرلندی- فرانسوی دارد، کارشناس گردشگری و صاحب یک شرکت توریستی بود که به گفته خانواده‌ و دوستانش، برای بررسی زمینه‌های گردشگری به ایران رفت. او پیش از آن نیز به ایران سفر کرده بود ولی سفر اخیر او به ایران با اعتراضات سراسری به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد مقارن شده بود.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران آقای فیلن ۶۴ ساله را به اتهام «ارائه اطلاعات به کشور دشمن» به شش سال و نیم حبس محکوم کرده است.

اتهام او شامل عکس‌هایی است که از آتش‌سوزی یک مسجد و از پرسنل نیروی انتظامی در زمان اعتراضات ماه‌های اخیر ایران گرفته بود. او به ارسال عکس برای یک رسانه بریتانیایی و قاچاق اشیاء عتیقه نیز متهم شده است.

فرانسیس فیتزجرالد گفت نهادهای اتحادیه اروپا و دولت ایرلند باید تلاش خود را برای اطمینان از «آزادی فوری و بی‌قید‌وشرط» این شهروند اروپایی افزایش دهند.

این نماینده پارلمان اروپا از دوبلین نیز خواست که در پیگیری سرنوشت آقای فیلن «فوریت» قائل شود.

خانم فیتزجرالد گفت در نامه به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از او خواسته است که برای آزادی برنارد فیلن مداخله و کمک کند.

خانم کارولین، خواهر آقای فیلن، هفته گذشته نسبت به وخیم شدن حال جسمانی برادرش در زندان مشهد ابراز نگرانی کرد.

به گفته او، برنارد در خطر از دست دادن بینایی‌اش است.

نماینده ایرلند در پارلمان اروپا تأیید کرد که شرایط حبس برنارد فیلن در زندان ایران «وحشتناک» است.