اقامه دعوی «نسل‌کشی» در دادگاه آرژانتین علیه مقامات ارشد میانمار

آنگ سان سو چی که زمانی به عنوان مدافع حقوق بشر جایزه صلح نوبل را به دست آورده بود، حالا با اتهام سنگین «نسل‌کشی» مواجه است

فعالین حقوق بشر آمریکای لاتین و روهینگیا در دادگاه آرژانتین پرونده‌ای در ارتباط با «نسل‌کشی» اقلیت مسلمانان روهینگیا علیه آنگ سان سو چی، برنده جایز نوبل و رهبر کنونی میانمار، و همچنین برخی نظامیان این کشور باز کرده‌اند.

گاردین می‌نویسد، این برای اولین بار است که خانم آنگ سان سو چی با اتهام سنگین «نسل‌کشی» در دادگاهی محاکمه می‌شود، چهره‌ای که زمانی به عنوان مدافع حقوق بشر جایزه صلح نوبل را به دست آورده بود.

شاکیان، بر اساس اصل «صلاحیت قضایی بین‌المللی» که در قوانین بسیاری از کشورها درج شده است، خواهان محاکمه رهبران میانمار در دادگاه آرژانتین هستند، اگرچه توماس اوهه، وکیل شاکیان می‌گوید تنها قوانین آرژانتین اجازه می‌داد علیه رهبران میانمار پرونده «جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و جنایت‌های جنگی» باز شود و این امکان در کشورهای دیگر نیست.

بیشتر در این باره: سازمان ملل خواستار قطع رابطه جامعه جهانی با ارتش میانمار شد


دادگاه‌های آرژانتین تاکنون پرونده‌های مشابهی را در ارتباط با جرائم جنگی، مانند پرونده فرانسیسکو فرانکو دیکتاتور سابق اسپانیا و نیز شکنجه اعضای جنبش فالون دافا در چین، مورد بررسی قرار داده است.

شاکیان خواستار دادرسی به شکایت آنها از رهبران میانمار، از جمله خانم آنگ سان سو چی رهبر میانمار و آئونگ هلانیگ فرمانده نیروهای مسلح هستند.

آمریکا ۲۷ تیر ماه سال جاری آقای هلانیگ را به همراه چندین نظامی ارشد میانمار به خاطر کشتار مسلمانان تحریم کرد.

در نتیجه حملات ارتش و سرکوب شدید اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ بیش از صدها هزار نفر از این مردم به بنگلادش گریختند. هیئت تحقیق سازمان ملل متحد می‌گوید ارتش میانمار در این عملیات از روش‌هایی نظیر کشتار جمعی، تجاوز گروهی به زنان و به آتش کشیدن روستاها استفاده کرده و عملیات با «انگیزه نسل کشی» اجرا شده است.

تون کین، رهبر سازمان روهینگیای برمه‌ می‌گوید برای دهه‌ها، مقامات میانمار با شیوه‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا روهینگیایی‌ها را از صحنه کشور حذف کنند.

بر اساس آخرین برآورد سازمان ملل، شمار پناهندگان میانماری به دیگر کشورها به ۱.۱ میلیون نفر در سال گذشته رسیده است که بعد از سوریه، افغانستان و سودان جنوبی، جایگاه چهارم را در جهان دارد.

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل اردیبهشت امسال با انتشار گزارشی، از جامعه جهانی خواست تا هرگونه حمایت و همکاری با ارتش میانمار را متوقف کند.

این گزارش با اشاره به «نسل‌کشی» و «ارتکاب جنایت علیه بشریت» توسط فرماندهان ارتش علیه اقلیت روهینگیا، خواستار دادگاهی شدن فرماندهان نظامی شد.

مقامات سیاسی و نظامی میانمار، کشوری که عمده جمعیت آن بودایی هستند، هرگونه ارتکاب جنایت علیه بشریت در رابطه با روهینگیایی‌ها را رد کرده و می‌گویند علیه مردم عادی «هرگز» اقدامی نکرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های گاردین، سازمان ملل و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن