آمریکا و کاربُردهای تازه برای پهپادهای نظامی

امروزه پهپادها و کاربُردهای گوناگون آنها به بحث داغِ حوزه فناوری تبدیل شده‌اند. شرکت‌های مختلفی اعم از نظامی و غیرنظامی در زمینه توسعه مدل‌های مختلف پهپادها و بسط قابلیت و کاربرد آنها فعالیت دارند و در این رابطه پیشرفت‌های چشمگیری هم در سطح جهان حاصل شده است. برخی از عرصه‌هایی که پهپادها کاربُرد دارند عبارتند از: خدمات عمومی، نظامی و جاسوسی، خبرنگاری و عکاسی، پژوهش‌های علمی، ترابری و تحویل مرسولات، و امدادرسانی در زمان حوادث و اتفاقات غیرمترقبه.

پهپاد انتحاری ضد پهپاد

به موازات پیشرفت برای تولید پهپادهای گوناگون، فناوری ضد پهپاد نیز پیشرفت داشته است. پهپادها علاوه بر نقاط قوت، نقاط ضعف نیز دارند و راه‌های مختلفی برای ناکارآمد کردن آنها ابداع شده است.

در این راستا، به گزارش سایت آمریکایی «میلیتاری دات کام»، نیروی زمینی آمریکا به تازگی با سفارش خرید تعدادی پهپاد «کایوتی» (نام نوعی گرگ کوچک در آمریکای شمالی) از شرکت تسلیحاتی «ریتییون» برای مقابله با پهپادهای نزدیک‌شونده به میدان نبرد، توان خود را افزایش داده است. پهپادهایی که امکان دارد دشمن با هدف از بین بردن افراد، خودروها و یا ایجاد اختلال در سیستم مخابراتی و یا سامانه پدافند هوایی پرتاب کرده باشد.

این پهپاد یک بار مصرف که دارای یک کلاهک حاوی مواد منفجره است، یک پهپاد انتحاری محسوب می‌شود که با سیستم رادیویی و یا به وسیله رادارِ کنترلِ آتش به سوی پهپاد دشمن هدایت می‌شود.

به گفته یک مقام شرکت سازنده، این پهپاد با وزن ۵۵ پوند (حدود ۲۵ کیلوگرم) و شعاع پرواز ۵۰ مایل، می‌تواند تا ارتفاع ۳۵۰۰ پا (۱۰۵۰ متر) پرواز کند و سرعت آن نزدیک به ۲۸۰ مایل در ساعت است. پهپادهای کایوتی به وسیله پرتابگرهای چهار لول قابل نصب در کامیون‌های نظامی به طرف پهپادهای نزدیک‌شونده دشمن شلیک می‌شوند و بال‌های پروازی و بالک‌های تعادل یا ترازگر آنها زمانی کوتاه پس از پرتاب باز می‌شوند.

تا به حال شرکت ریتیون ۳۲ فروند از این پهپادها را به نیروی زمینی آمریکا تحویل داده و مابقی پهپادهای سفارش شده را که شمار آنها گزارش نشده، تا پایان سال جاری میلادی به این نیرو واگذار خواهد کرد.

جنگ در عراق و سوریه و استفاده گروه‌های تروریستی و نادولت از پهپاد، نیروی زمینی آمریکا را بر آن داشت که در اسرع وقت خود را به پهپادهای جدید ضد پهپاد مجهز کند.

پهپاد ترابری سنگین

در عرصه غیرنظامی و تجاری، تلاش‌های گسترده‌ای برای استفاده از پهپاد برای ترابری کالا در جریان است. دو سال پیش شرکت آمازون در بریتانیا برای اولین بار یک بسته را به مشتری تحویل داد. این گونه پهپادها به طور خودکار به سمت مقصد حرکت می‌کنند و با «سیستم مکان‌یابی جهانی» آدرس مشتری را پیدا می‌کنند.

در حالی که وزن محمولات یا مراسلات پهپادهای بخش تجاری از ۴۰ پوند (۱۸ کیلوگرم) تجاوز نمی‌کند، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا بر آن است که خود را به پهپادهای ترابری سنگین با قابلیت حمل بار تا ۵۰۰ پوند (۲۲۶ کیلوگرم) و شعاع پروازی دستکم ۱۰ کیلومتر مجهز کند.

به گزارش وب‌سایت آمریکایی «مارین کُر تایمز»، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا با درج اگهی در یک سایت ویژه مناقصه‌های تجاری دولت فدرال آورده است: حداکثر وزن پهپادهای مذکور باید ۱۳۲۰ پوند (۵۹۸ کیلوگرم) باشد؛ از نظر حجم به اندازی باشد که بتوان آنها را با یک خودرو کوچک جا به جا کرد؛ تحت شرایط متغیر جوی در شب و روز قابل استفاده باشد؛ آماده به کار کردن آن بیش از ۳۰ دقیقه طول نکشد؛ و حداکثر تا اولین ماه‌های سال آینده تحویل داده شود.

هدف از تجهیز سپاه تفنگداران دریایی به این پهپادها، آمادگی برای ایجاد یک پایگاه کوچک پهپادی در پشت خط جبهه برای پشتیبانی لجستیکی است. در نظر است از این پهپادها برای حمل جیره‌های غذایی بسته‌بندی شده تفنگداران، بطری‌های آب، دارو و سایل پزشکی در صورت نیاز، و یا دیگر نیازمندی‌های پرسنل به خطوط مقدم جبهه استفاده شود.​