حضور دانشجویان ایرانی مقیم کالیفرنیا در کنگره

احسان زاهدانی نماینده دانشجویان ایرانی در کنگره آمریکا حضور یافت

اين هفته به نمايندگی از دانشجويان ايرانی کالج های ايالت کاليفرنيا، تنی چند از دانشجويان ايرانی با حضور در کنگره آمريکا در شهر واشينگتن و ديدار با اعضای مجلس نمايندگان و سناتورها ، نگرانی خود را از احتمال حمله نظامی آمريکا به ايران ابراز داشتند و خواهان حل بحران ايران از راه گفت و گو شدند.


دولت جورج بوش بارها اعلام کرده که مايل است بحران جاری هسته ای ايران از راه ديپلماسی حل شود و نقشه ای برای حمله نظامی به ايران ندارد، با اين حال گزينه نظامی هنوز به عنوان يک راه حل کنار گذاشته نشده است.


احسان زاهدانی، مسئول دانشجويان ايرانی در کالج سانتا مونيکا و رييس شورای مرکزی انجمن های دانشجويی کالج سانتا مونيکا، يکی از اين دانشجويان است.


احسان زاهدانی به امير آرمين از راديو فردا می گويد در کالج سی هزار نفری سانتا مونيکا، در حدود سه هزار دانشجوی ايرانی وجود دارد.


او و پنج دانشجوی ديگر، که چهار نفر از آنها ايرانی هستند، به عنوان نمايندگان دانشجويان، تصميم به حضور در کنگره آمريکا گرفتند تا در اين جلسه ديدگاه دانشجويان ايرانی را در مخالفت با هر گونه تهديد نظامی عليه ايران، با نمايندگان کنگره آمريکا در ميان بگذارند.


به نظر من برقرار ساختن اين ارتباط و اين نکته که توانستيم صدای دانشجويان ايرانی را به گوش اين نمايندگان برسانيم، بسيار مثبت است
احسان زاهدانی

در پاسخ به اين پرسش که استقبال نمايندگان کنگره آمريکا از نمايندگان اين دانشجويان چگونه بوده، احسان زاهدانی اين ديدار را «بسيار جالب» توصيف می کند.


او می گويد: «ما را به گرمی پذيرفتند. همانطور که می دانيد بسياری از آنها هم با سياست های دولت کنونی آمريکا موافق نيستند. به نظر من برقرار ساختن اين ارتباط و اين نکته که توانستيم صدای دانشجويان ايرانی را به گوش اين نمايندگان برسانيم، بسيار مثبت است.»


احسان زاهدانی می گويد دانشجويان در نظر دارند اين مساله را دنبال کنند و قرار است دانشجويان ايرانی در کالج ها و دانشگاه های مختلف در کاليفرنيا و نقاط ديگر آمريکا، پتيشن يا طوماری را تهيه و آن را به کنگره آمريکا و نمايندگان محلی ارايه کنند.


او می گويد به عنوان مثال در حوزه انتخاباتی آقای واکسمن نماينده کنگره آمريکا در لس آنجلس، در حدود ۸۸ هزار ايرانی زندگی می کنند. برخی ديگر از نمايندگان کنگره نيز، در حوزه انتخاباتی خود بين ده تا ۱۵ هزار ايرانی دارند. بدين ترتيب می توان از صدای اين جمعيت، در مخالفت با حمله به ايران استفاده کرد.


احسان زاهدانی می گويد: «ما می خواهيم از اهرم ها و از انجمن هايی که داريم استفاده کنيم و در واقع اين پتيشن را برسانيم به دست نمايندگان کنگره آمريکا.»


در اين زمينه که آيا نمايندگان دانشجويان ايرانی در کنگره آمريکا، در باره حقوق بشر نيز صحبت کرده اند، احسان زاهدانی می گويد: «توجه سفر اين بار ما به واشينگتن، در وهله اول بر مساله تهديد نظامی احتمالی عليه ايران متمرکز بود. ما نگران هستيم و به اين نتيجه رسيديم که اولويت ما در اين لحظه بايد اين مساله باشد.»