دفاع اولاند از آزادی بیان در فرانسه در واکنش به تظاهرات اخیر

فرانسوا اولاند، رييس جمهور فرانسه، روز شنبه هفدهم ژانويه در واکنش به تظاهرات خشونت آمیز عليه اقدام تازه نشريه «شارلی ابدو» در برخی از کشورهای اسلامی گفته است که تظاهر کنندگان از ميزان پايبندی فرانسه به «آزادی بيان» آگاه نيستند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فرانسوا اولاند که يک روز پس از تظاهرات های خشونت آميزی که در واکنش به انتشار کارتونی از پيامبر اسلام در شماره تازه «شارلی ابدو» در شماری از کشورها رخ داده صحبت می کرد، گفته است: در شماری از کشورها تنش هايی رخ داده که نشان می دهد که آنها وابستگی و تعلق ما را به آزادی بيان درک نمی کنند.

رييس جمهوری فرانسه اضافه کرده است: ما تظاهرات ها را ديده ايم و می توانم بگويم در فرانسه ما به همه عقايد احترام می گذاريم.

حمله مسلحانه سعيد و شريف کواشی به دفتر نشريه طنز «شالی ابدو» در هفته گذشته که دستکم ۱۲ کشته برجای گذاشت، واکنش گسترده ای در فرانسه از سوی مردم در پی داشت.

به دنبال اين حمله شماره جديد نشريه طنز «شارلی ابدو» با کاريکاتوری از پيامبر اسلام و در تيراژ هفت ميليون نسخه منتشر شده است که واکنش هايی در کشورهای اسلامی در پی داشته است. اين در حالی است که تيراژ اين نشريه پيش از حمله ۶۰ هزار نسخه بود.

انتشار شماره جديد «شارلی ابدو» که در صفحه اول ان کاريکاتوری از پيامبر اسلام منتشر شده، باعث تظاهراتی در شماری از کشورهای اسلامی در روز جمعه شد.

اين تظاهرات ها در روز جمعه در الجزاير، نيجر و پاکستان به خشونت کشيده شد.

فرنسوا اولاند همچنین گفته است:فرانسه اصول و ارزش های خود را دارد به ويژه پايبندی به آزادی بيان.

رییس جمهوری فرانسه در واکنش به اين تظاهرات خشونت آمیز در برخی از کشورها گفته است: ما تا کنون به اين کشورها در مبارزه با تروريسم کمک کرده ايم.

روز جمعه نيز در الجزاير، درگيری‌های پليس در پايتخت برای پراکنده کردن تظاهرکنندگانی که از اقدام نشريه شارلی ابدو، در تکرار انتشار کارتونی از پيامبر اسلام خشمگين بودند، به زخمی شدن شماری از نيروهای پليس منجر شد.

تظاهرکنندگان به عربی و فرانسه شعار می‌دادند «من محمد هستم»، «از دين خود دفاع می‌کنيم».

در کشور نيجر، تظاهرات مسلمانان در پايان نماز جمعه در تقبيح کارتون‌های منتشرشده از پيامبر اسلام، به خشونت کشيده شد.

مسلمانان خشمگين نيجر به کليساها و محل‌های کسب و کار مسيحیان حمله کردند.

پليس در شهر زيندر در نيجر به سوی صدها مسلمانی که حلقه‌های لاستيک را نيز به آتش کشيده بودند، با هدف پراکنده کردن آنها، گاز اشک‌آور شليک می‌کرد.

نيجر در شمار کشورهای مستعمره پيشين فرانسه در آفريقا بوده‌است.

در پاکستان، صدها هزار مسلمان در اسلام‌آباد، کراچی، پيشاور و ساير شهرهای اين کشور عليه شارلی ابدو و «هتاکی به پيامبر» تظاهرات کردند.

گزارش ها حاکی است که تظاهرات در کراچی به خشونت کشیده شده است.