لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

اعتراض و راهپیمایی در کشورهای مسلمان علیه شارلی ابدو


تظاهرات در کراچی پاکستان علیه هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو
تظاهرات در کراچی پاکستان علیه هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو

در نخستین جمعه پس از کشته شدن سعید و شریف کواشی، عاملان کشتار در دفتر نشریه طنز فرانسوی شارلی ابدو، گروه‌هایی از مسلمانان در جهان از اقدام این دو برادر تقدیر کردند و در ایران نیز خطیبان نماز جمعه، توهین‌کنندگان به مقدسات اسلام را شدیداً نکوهش کردند.

شماری از مسلمانان ترکیه جمعه بیست و ششم دی در یکی از مساجد مهم استانبول گرد آمدند و برای آمرزش روح دو برادر فرانسوی الجزایری‌تبار نماز و فاتحه خواندند.

براساس گزارش رسانه‌های ترکیه، ده‌ها مرد در این مراسم حضور داشتند. افرادی که در صف نخست ایستاده بودند، پارچه‌نوشته بزرگی را در دست داشتند که در دست راست آن عکس برادران کواشی و در دست چپ عکس اسامه بن لادن، رهبر کشته شده القاعده، دیده می‌شد.

پارچه‌نوشته نمازخوانان مسجد فاتح استانبول، این افراد را گروه «برادران انصار» معرفی می‌کرد.

فاتحه‌خوانی برای برادران کواشی در ترکیه در حالی است که روزنامه جمهوریت این کشور در روزهای اخیر بخشی از کارتون‌های منتشره در تازه‌ترین شماره نشریه طنز شارلی ابدو را منتشر کرده و موجب واکنش خشمگینانه شماری از مسلمانان این کشور شده‌است.

همزمان، بخشی از فلسطینی‌ها نیز روز جمعه در بیت‌المقدس به یاد برادران کواشی و در تقدیر از عملکرد آنها نماز و فاتحه خواندند و این‌گونه اظهار نظر کردند که این دو نفر «توهین‌کنندگان به پیامبر اسلام را به سزای عمل ننگین خود رساندند.»

نمازگزاران فلسطینی بیت‌المقدس در پایان نماز نیز پرچم فرانسه را به آتش کشیدند. خبرگزاری فلسطینی «شهاب» که با حماس همسو است، ویدئوهای آتش زدن پرچم فرانسه را در وب‌سایت خود منتشر کرد.

روز جمعه نیز در الجزایر، درگیری‌های پلیس در پایتخت برای پراکنده کردن تظاهرکنندگانی که از اقدام نشریه شارلی ابدو، در تکرار انتشار کارتونی از پیامبر اسلام خشمگین بودند، به زخمی شدن شماری از نیروهای پلیس منجر شد.

تظاهرکنندگان به عربی و فرانسه شعار می‌دادند «من محمد هستم»، «از دین خود دفاع می‌کنیم».

والدین سعید و شریف کواشی حدود چهل سال پیش از الجزایر به فرانسه مهاجرت کرده بودند.

در کشور نیجر، تظاهرات مسلمانان در پایان نماز جمعه در تقبیح کارتون‌های منتشرشده از پیامبر اسلام، به خشونت کشیده شد.

مسلمانان خشمگین نیجر به کلیساها و محل‌های کسب و کار هموطنان مسیحی خود حمله کردند.

پلیس در شهر زیندر در نیجر به سوی صدها مسلمانی که حلقه‌های لاستیک را نیز به آتش کشیده بودند، با هدف پراکنده کردن آنها، گاز اشک‌آور شلیک می‌کرد.

نیجر در شمار کشورهای مستعمره پیشین فرانسه در آفریقا بوده‌است.

در پاکستان، صدها هزار مسلمان در اسلام‌آباد، کراچی، پیشاور و سایر شهرهای این کشور علیه شارلی ابدو و «هتاکی به پیامبر» تظاهرات کردند.

در تظاهرات کراچی در برابر کنسولگری فرانسه، عکاس خبرگزاری فرانسه یکی از زخمی‌های «وخیم» این رخداد بود که به خشونت کشیده شد.

«شرم بر شارلی» و «من کواشی هستم اگر تو شارلی هستی» بخشی از شعارهایی بود که مسلمانان پاکستان بر سر دست گرفته بودند.

نمایندگان مجلس ملی پاکستان نیز پنجشنبه در اسلام‌آباد از پارلمان خارج شده و علیه شارلی ابدو شعار دادند.

برخی واکنش‌ها در ایران

در ایران، خطیبان نماز جمعه در بسیاری از شهرها، نشریه شارلی ابدو و آنچه را که آزادی بیان گستاخانه در غرب و توهین به مقدسات اسلام نامیدند، محکوم کردند.

محمدعلی موحدی کرمانی، خطیب نماز آدینه تهران، در مورد کشورهای غربی و نشریه شارلی ابدو گفت «بگذارید این جانیان چهره کریه خود را نشان بدهند و دشمنی خود را با اسلام آشکار کنند تا دنیای اسلام بیدار شود و دل به ناکسان نبندد».

موحدی کرمانی کشیدن کارتون پیامبر اسلام را «دریدگی» به «بهانه آزادی بیان» نامید و آن را قویاً محکوم کرد.

موحدی کرمانی در ادامه گفت: «الحمدالله آنانی که از تروریسم و داعش پشتیبانی می‌کردند و آنها را در آستین خود پروراندند، حالا اینها به جان خودشان افتاده‌اند».

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به فرانسه سفر کرده‌است، روز جمعه در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود، لوران فابیوس، با خانواده‌های ۱۷ کشته فرانسوی در حملات روزهای گذشته بدست اسلامگرایان مسلح، ابراز «همدردی» کرد.

پیش از او اما، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به انتشار کاریکاتور جدیدی از پیامبر اسلام در هفته‌نامه فرانسوی «شارلی ابدو» آن را «موهن» نامیده و این اقدام را محکوم کرد و گفت که «سوءاستفاده از آزادی بیان در غرب قابل پذیرش نیست.»

چهارنفر از کشته‌های فرانسه، چهار یهودی از مشتریان یک سوپرمارکت یهودی در پاریس بودند.

تقدیر گروه‌هایی از مسلمانان خاورمیانه و جهان از اقدام دو برادر الجزایری‌تبار فرانسوی بخاطر «انتقام‌گیری» از نشریه شارلی ابدو که در سال‌های گذشته نیز کارتون‌هایی را از پیامبر اسلام منتشر کرده بود، پنج روز پس از راهپیمایی بزرگ اتحاد در فرانسه صورت گرفته‌است.

سعید و شریف کواشی در جریان حمله ده روز پیش به دفتر شارلی ابدو و تعقیب و گریزی که دو روز طول کشید، دوازده تن را کشته و شماری دیگر را زخمی کردند. آنها خود دو روز پس از این حمله، در شمال شرق پاریس بدست تکاوران فرانسوی از پای در آمدند.

القاعده یمن در روزهای گذشته اعلام کرد که حمله به دفتر شارلی ابدو به‌دستور ایمن الظواهری رهبر القاعده صورت گرفته است.

«نقش نتانیاهو» و استعفای مجری مشهور سی‌ان‌ان

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، نیز جمعه بیست و ششم دی در مصاحبه با رویترز، با متهم کردن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به «ارتکاب ترور»، گفت «فتنه‌انگیزی‌ها و کشتارهای اسرائیل مسلمانان جهان را تندروتر کرده‌است».

آقای اوغلو به رویترز گفت، صلح خاورمیانه و کندن ریشه گروه‌های تندرو، بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین امکان‌پذیر نیست.

در این میان، در آمریکا، جیم کلنسی، مجری و برنامه‌ساز مشهور شبکه سی‌ان‌ان، روز جمعه در پی مطالبی که در حساب توئیترش در مورد طرفداران اسرائیل نوشته بود، کناره‌گیری خود را از این شبکه اعلام کرد.

جیم کلنسی در روزهای گذشته از اینکه حامیان اسرائیل رخدادهای فرانسه را به فرصتی برای قبولاندن نظرات خود در طرفداری از اسرائیل در توئیت‌ها مبدل کرده‌اند، انتقاد کرده بود.

بنظر می‌رسد که آقای کلنسی ناچار به استعفا شده باشد.

خانم هلن توماس، خبرنگار قدیمی و سالخورده کاخ سفید نیز چند سال پیش در پی اظهارنظری در مورد اسرائیل، خود را در موقعیتی یافت که ناچار به استعفا شد.

XS
SM
MD
LG