کیوان کریمی، مستندساز ایرانی برای اجرای حکم «به زندان اوین منتقل شد»

کیوان کریمی

گزارش‌ها حاکی است که کیوان کریمی، مستندساز ایرانی، که به یک سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده، روز چهارشنبه برای اجرای حکم خود به زندان اوین احضار شده است.

به گزارش کلمه، در حالی اجرای حکم کیوان کریمی در زندان اوین از روز چهارشنبه آغاز شده، که وی به اتهام فیلمی که ساخته نشده به زندان محکوم شده است.

برخی گزارش‌های منتشره حاکی از این است که کیوان کریمی روز چهارشنبه به صورت تلفنی به اجرای احکام زندان اوین احضار شده بود که در آنجا بازداشت و برای اجرای حکم به زندان منتقل شده است.

کیوان کریمی ابتدا در ارتباط با ساخت فیلم «نوشتن بر شهر» در۲۳ آذر سال ۱۳۹۲ بازداشت و پس از ۱۲ روز بازداشت به قید ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد. این فیلم، مستندی ۶۰ دقیقه‌ای درباره «دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران پس از انقلاب» است.

کیوان کریمی ابتدا در دادگاه انقلاب به شش سال زندان و۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد. حکم این مستند ساز متولد کردستان ایران به یک سال زندان تقلیل یافت اما حکم ۲۲۳ ضربه شلاق و ۲۰ میلیون ریال جریمه تغییر نکرد.

اتهام‌های وی، «توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» و «رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست دادن با نامحرم» اعلام شده است که این اتهام آخر، حکم ۲۲۳ ضربه شلاق برای او در پی داشته است.

وکیل آقای کریمی پیشتر به رادیو فردا گفته بود که «اتهام آقای کریمی توهین به مقدسات است و مصداق آن این بوده که ایشان قرار بود کلیپی بسازد اما این کلیپ را نساخت چون درباره جزئیات آن با سفارش‌دهندگان به توافق نرسید، اما دادگاه این تلقی را داشت که ایشان مرتکب توهین به مقدسات شده است».

وی افزوده بود: «آقای کریمی مستندساز است و برای فیلم‌هایی که ساخته است، مجوز داشته و آن‌چه را هم که نساخته است، اصلاً موضوع پرونده نیست؛ یعنی فعلی است که او مرتکب نشده و برای فعلی که کسی مرتکب نشده، نمی‌شود آن فرد را مجازات کرد».

آذرماه سال گذشته ۱۳۷ مستندساز ایرانی با ابراز «تعجب و ناباوری» از محکومیت آقای کریمی، ابراز امیدواری کرده‌ بودند که «سوءتفاهم پیش‌آمده» رفع و حکم صادره در دادگاه تجدید نظر لغو شود.

مستندسازان امضاکننده این بیانیه با تاکید بر لزوم «امنیت شغلی» خود، یادآوری کرده‌ بودند که «مستندسازان ایرانی همانند سایر اقشار هنری و فرهنگی این سرزمین، حق خود می‌دانند که در فضایی امن و بی‌دغدغه و بی‌اتهام به خلق آثار خود بپردازند».

کیوان کریمی ۳۰ ساله و متولد شهر بانه در استان کردستان است. او دو سال پیش با ساخت یک فیلم کوتاه و سیاه و سفید با نام «ماجرای زن و شوهر» به شهرت رسید.