مایک پنس: فرمان تازه منع سفر در چند روز آینده صادر می شود

مایک پنس ، معاون اول رییس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گفته است، فرمان اجرایی تازه دونالد ترامپ در خصوص منع موقت سفر طی روزهای آینده صادر خواهد شد.

به گزارش رویترز پیشتر منابع مطلع در کاخ سفید گفته بودند که احتمالا این فرمان روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

مایک پنس به برنامه «سی بی اس»گفته است: مقام های دولت «در حال اعمال نکات نهایی در این فرمان اجرایی هستند. در چند روز آینده بیرون خواهد آمد.»

فرمان اولیه ای که دونالد ترامپ در هفتم بهمن ماه سال جاری برای منع موقت سفر شهروندان هفت کشور از جمله ایران به آمریکا صادر کرد، با واکنش های گسترده ای روبه رو شد.

اندکی پس از صدور این فرمان مخالفت‌هایی گسترده علیه آن شکل گرفت و شماری از دادگاه‌های فدرال در مناطق مختلف از ایالات متحده احکامی در مقابل آن صادر کردند.

در نهایت یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن رأی به لغو موقت این فرمان داد و وزارت امنیت داخلی و وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کردند که در اجرای این رأی، ممنوعیت سفر اتباع هفت کشور از جمله ایرانیان را لغو کرده‌اند.

از آن زمان بعد مسائل حقوقی پیرامون این فرمان، از طرف وزارت دادگستری ایالات متحده، که در عین حال امور حقوقی دولت را نیز پی‌گیری می‌کند، ادامه داشته است.

با این حال برخی گزارش ها حاکی است یکی از دلایلی که باعث به تعویق افتادن صدور فرمان اجرایی تازه در خصوص منع سفر در روز چهارشنبه شد، واکنش های مثبت به سخنرانی دونالد ترامپ در نشست مشترک کنگره در شامگاه سه شنبه بوده است.

«سی ان ان» می گوید، پیشتر مقام های کاخ سفید گفته بودند که فرمان اجرایی تازه روز چهارشنبه صادر می شود، ولی به نظر می رسد صدور چنین فرمانی در روز چهارشنبه باعث می شد که واکنش های مثبت سخنرانی آقای ترامپ تحت تاثیر این فرمان قرار بگیرد.

یک مقام دولت آمریکا به سی ان ان گفته است: ما می خواهیم (این فرمان اجرایی) زمان خود را داشته باشد.

جان کلی، وزیر امنیت میهن ، پیشتر گفته بود که تلاش می شود تا فرمان اجرایی تازه بدون هیچگونه اختلالی مرحله ای اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرده بود که نسخه تازه این فرمان اجرایی عاری از مشکلاتی خواهد بود که طرح اولیه در دادگاه با آن مواجه شد.

این در حالی است که روز گذشته مقام‌های آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود به آسوشیتدپرس گفته‌ بودند که فرمان جدید، سفر شهروندان ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به آمریکا به مدت ۹۰ روز ممنوع می‌کند و احتمالا عراق از فهرست اولیه حذف شده است.