لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

وزیر امنیت ملی آمریکا: نسخه کارآمدتری از فرمان مهاجرتی در حال آماده‌سازی است


جان کلی، وزیر امنیت ملی آمریکا، در کنار وزیر کشور آلمان در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ
جان کلی، وزیر امنیت ملی آمریکا، در کنار وزیر کشور آلمان در نشستی در کنفرانس امنیتی مونیخ

وزیر امنیت ملی آمریکا روز شنبه خبر داد که دولت دونالد ترامپ در حال آماده‌سازی نسخه‌ای «کارآمدتری» از فرمان اجرایی منع موقت ورود به آمریکاست که عاری از مشکلاتی باشد که طرح اولیه در دادگاه با آن مواجه شد.

در نشستی با موضوع مقابله با تروریسم که روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، جان کلی وزیر امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که فرمان اجرایی منع موقت ورود، به گونه‌ای طراحی شده بود که با «توقفی موقتی» به دولت دونالد ترامپ امکان دهد رخنه‌های موجود در سازوکار مهاجرت و بررسی‌ها را نشان دهد.

رخنه‌هایی که به گفته آقای کلی می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

فرمان مهاجرتی آقای ترامپ که درست یک هفته پس از به قدرت رسیدن او ابلاغ شد، ممنوعیتی سه ماهه را برای سفر شهروندان هفت کشور به آمریکا در نظر داشت و علاوه بر آن برنامه جذب پناهجویان را برای مدت چهارماه و پذیرش پناهجویان سوری را برای همیشه معلق می‌کرد.

اجرای این فرمان پس از آنکه در چند دادگاه فدرال به چالش کشیده شد، نهایتاً در ایالت واشینگتن با حکم یک قاضی فدرال به طور موقت در سراسر کشور معلق شد و مراجعه وزارت دادگستری به دادگاه استیناف در این زمینه هم بی‌نتیجه بود.

در واکنش به این موضوع دونالد ترامپ به شدت از دستگاه قضایی آمریکا انتقاد کرد و وعده داد که در اولین فرصت اقدام متناسب برای اجرایی شدن محدودیت‌های مهاجرت پیگیری خواهد شد.

در این زمینه یکشنبه گذشته استیون میلر، مشاور آقای ترامپ، اعلام کرد که کاخ سفید همه گزینه‌ها را برای اجرایی شدن این فرمان مد نظر دارد و این گزینه‌ها ممکن است شامل صدور فرمان مهاجرتی جدید، یا دیگر پیگیری‌های حقوقی باشد.

اکنون وزیر امنیت داخلی آمریکا با اشاره به اینکه دولت از حکم دادگاه برای متوقف کردن اجرای این فرمان متعجب شده، گفته است که اکنون «رئیس‌جمهور در اندیشه صدور نسخه‌ای مستحکم‌تر و کارآمدتر از این فرمان است».

او اضافه کرده که نوبت بعدی که قرار باشد چنین فرمانی اجرا شود، او می‌تواند اطمینان داشته باشد که هیچکس در سازوکار انتقال از خارج آمریکا به این کشور «گرفتار نخواهد شد».

در عین حال در سخنان آقای کلی اشاره شده که در اجرای فرمان جدید، آن دسته از دارندگان ویزا که در ترانزیت هستند، مشکلی برای ورود نخواهند داشت اما با در نظر گرفتن یک بازه زمانی کوتاه، این اطمینان حاصل خواهد شد که دیگر دارندگان ویزا از مبدأ پروازی پذیرش نخواهند شد.

علاوه بر این به گزارش آسوشیتدپرس، آقای کلی در مورد نحوه مواجهه با دارندگان کارت گرین کارت نیز سکوت کرده است.

در عین حال وزیر امنیت ملی آمریکا، به برخی چالش‌های امنیتی در مورد کشورهایی که در شمول فرمان مهاجرتی بوده‌اند اشاره کرده و از جمله گفته است که آمریکا «همکاری‌های ضدتروریستی مستحکمی» با این کشورها ندارد، و نمی‌تواند پیش از سفر اتباع این کشورها به آمریکا، ارزیابی مناسبی از خطرات احتمالی داشته باشد.

آسوشیتدپرس در گزارش خود از سخنان وزیر امنیت ملی آمریکا، یادآور شده که آقای کلی بار دیگر در سخنانش از عبارت «هفت کشور» استفاده کرده است.

این خبرگزاری یادآور شده که فرمان اولیه منع موقت ورود، شهروندان هفت کشور ایران، عراق، سوریه، سودان، سومالی، لیبی و یمن را تحت تأثیر قرار می‌داد و استفاده از عبارت «هفت کشور» در سخنان آقای کلی می‌تواند به این معنا باشد که این کشورها همچنان در شمول فرمان جدید نیز قرار خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG