یکشنبه پر ماجرا در لیگ‌های مختلف فوتبال اروپا

بایرن مونیخ با نتیجه ۵ بر یک دورتموند را درهم کوبید

یکشنبه پرماجرای فوتبال اروپا، دربرگیرنده حساسترین بازی‌ها در لیگ‌های مختلف بود. بازی‌هایی پرحادثه که ضمن شکست سنگین منچستر یونایتد، آث میلان و بوروسیا دورتموند، به دوران همکاری برندان راجرز در لیورپول هم خاتمه داد.

آلمان

در هفته هشتم، دورتموند اگر میزبان خود را متوقف می‌کرد اسباب خوشحالی سایر تیم‌های مدعی نیز مهیا می‌شد. اما با درخشش توماس مولر و لواندوفسکی که آماده‌ترین مهاجم این روزهای فوتبال دنیاست، بایرن ساده‌تر از آنچه تصور می‌شد به برتری رسید.

بایرن مونیخ با نتیجه ۵ بر یک دورتموند را درهم کوبید تا رتبه نخست بوندس لیگا را بیش از پیش تثبیت کند.

توماس مولر دو بار در نیمه نخست گل زد. پیش از پایان نیمه، اوبامیانگ یکی از گل‎ را جبران کرد اما بلافاصله بعد از شروع نیمه دوم، روبرت لواندوفسکی امیدهای دورتموند را بر باد داد؛ مهاجم لهستانی دو گل به ثمر رساند. سپس ماریو گوتزه هم گل پنجم را زد.

حالا بایرن با ۸ پیروزی از ۸ مسابقه صدرنشین مطلق بوندس لیگاست. شاگردان توماس توخل با هفت امتیاز فاصله در رده دوم هستند.

از جمع مدعیان، شالکه در خانه با سه گل به کلن باخت. لورکوزن نیز مقابل آگسبورگ با تساوی یک بر یک متوقف شد.

انگلستان

شهرآورد بندر لیورپول موسوم به مرسی ساید، جذاب و پرهیجان بود. مسابقه‎ای که برنده‌ای نداشت اما باعث اخراج برندان راجرز سرمربی لیورپول شد تا او با دو تساوی متوالی ۱-۱ در برابر اف ث سیون سوئیس در لیگ اروپا و سپس در زمین اورتون، فرصت خداحافظی با هواداران در آنفیلد را هم نداشته باشد. نکته جالب اینکه از شش بازی اخیر لیورپول، پنج بازی با نتیجه ۱-۱ تمام شده بود!

راجرز دو فصل قبل با لیورپول در آستانه شکستن طلسم قهرمانی قرار گرفت و فصلی رویایی را با پایانی تلخ به پایان رساند.

زدن ۵ گل به نوریچ، تاتنهام و آرسنال، ۶ گل به کاردیف، برتری ۴-۰ مقابل اورتون در مرسی ساید و پیروزی ۳-۰ بر یونایتد، بخشی از نتایج درخشان تیمی بود که جام را فقط با دو امتیاز اختلاف، به سیتی تقدیم کرد.

اما فصل قبل و در غیاب لوئیز سوارز که به بارسا پیوسته بود، لیورپول فروغ پیشین را نداشت و خریدهای پر سر و صدای ماریو بالوتلی و آدام لالانا نیز نتوانست کمکی به لیورپول کند. موضوعی که با خریدهای خوب فصل جدید هم حل نشد و سرانجام با فشار هواداران، راجرز رفتنی شد تا از بین یورگن کلوپ و کارلو آنچلوتی، یک نفر جایگزین او شود.

راجرز تنها مربی برکنار شده لیگ بر‌تر نیست. یکشنبه پرماجرای انگلیس غیر از او، ناظر پایان همکاری دیک ادووکات هلندی با ساندرلند بود.

در بازی اورتون با لیورپول در گودیسون پارک، شاگردان راجرز با درخشش سنگربانشان سیمون می‌نیوله از شکست گریختند. ابتدا دنی اینگز لیورپول را پیش انداخت اما روملو لوکاکو گل تساوی را به ثمر رساند.

در یک بازی مهم دیگر منچستریونایتد مه‌مان آرسنال بود. آرسنال در کمتر از ۲۰ دقیقه کار یونایتد را یکسره کرد. با توجه به ناکامی‌های چلسی قعرنشین، حالا در رجزخوانی مورینیو – ونژه، کفه ترازو به سود مربی سالخوره فرانسوی است.

آرسنال دو بار با سانچز شیلیایی و یک بار هم با اوزیل آلمانی به گل رسید. در طرف مقابل تلاش ستاره‌های منچستر برای کاستن از سنگینی شکست به نتیجه نرسید و آرسنال جای یونایتد را در رده دوم گرفت.

صدر جدول در اختیار منچستر سیتی است که یک روز پیش‌تر با ۵ گل سرجیو آگوئرو، نیوکاسل را روانه انتهای جدول کرد.

ایتالیا

آث میلان در خانه با نتیجه سنگین ۴-۰ مغلوب ناپولی شد. یوونتوس باز هم گل اول را خورد اما در ادامه سه گل به بولونیا زد و از قعر جدول تا رده دوازدهم صعود کرد.

فیورنتینا ۳-۰ بر آتالانتا غلبه کرد تا بر صدر جدول تکیه بزند. سامپدوریا و این‌تر هم امتیازات را تقسیم کردند. پیروزی رم با ۴ گل مقابل پالرمو نیز این تیم را به رده چهارم رساند. البته همشهریشان لاتزیو یک پله بالا‌تر در رتبه سوم است.

اسپانیا

در شهرآورد مادرید، رئال در نهمین دقیقه توسط بنزما دروازه میزبان را باز کرد اما برتری و تسلط دقایق نخستین بازی را نتوانست حفظ کند.

در نیمه نخست آتلتیکو صاحب پنالتی شد. با این حال، ضربه گریزمان را کیلور ناواس مهار کرد تا تیمش با برتری به رختکن برود.

در نیمه دوم شاگردان سیمونه صاحب توپ و میدان بودند و سرانجام نیز مزد برتری خود را در دقیقه ۸۳ گرفتند. ویتو بالاخره قفل دروازه ناواس را شکست.

رئال مادرید و بارسلونا ۱۵ امتیازی هستند و جالب اینکه ویارئال با وجود شکست مقابل لوانته، در صدر جدول لیگا قرار دارد.

سایر نقاط اروپا

در سایر بازیهای مهم یکشنبه در فوتبال اروپا، پاری سن ژرمن با دو پنالتی موفق زلاتان ابراهیموویچ ۲-۱ بر المپیک مارسی غلبه کرد تا باز هم مقتدرانه در صدر بایستد و تیم بحران زده مارسی را روانه جایگاه شانزدهم کند.

در هلند، آژاکس در خانه ۲-۱ مغلوب آیندهوون شد. با این حال، آژاکس آمستردام با ۱۹ امتیاز صدرنشین است و آیندهوون با دو امتیاز کمتر در رده چهارم قرار دارد.

در بلژیک و در پایان دهمین هفته، تیم شگفتی‌ساز اوستنده بالا‌تر از بقیه در رده اول ایستاده. واندرهائگه بازیکن سابق تیم ملی بلژیک، دومین سال سرمربیگری‌اش در عرصه فوتبال را تجربه می‌کند.

در پرتغال، پورتو و اسپورتینگ لیسبون در صدر قرار دارند. آبردین در اسکاتلند، بالا‌تر از سلتیک نشسته. اف ث می‌ت‌یولند در دانمارک، روزنبورگ در نروژ، نورکوپینگ در سوئد، راپیدوین در اتریش و باسل هم در سوئیس صدرنشین هستند.

رتبه نخست لیگ یونان به المپیاکوس اختصاص دارد. بشیکتاش صدرنشین فعلی سوپر لیگ ترکیه است. اسپارتا پراگ و ویکتوریا پلزن در جمهوری چک ۲۰ امتیازی هستند، فرانتس واروژ در مجارستان و زسکا مسکو نیز در روسیه، جایگاه اول جدول رده‌بندی لیگ‌های مختلف را در اختیار گرفته‌اند.