داوود اوغلو: ترکیه احتمالا برای دفاع از خود نیروی زمینی به سوریه می فرستد

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه گفت این کشور آماده است در صورت لزوم برای نبرد با گروه «حکومت اسلامی» (داعش) به سوریه نیروی زمینی بفرستد. این درحالی است که روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت پیکارجویان اسلام گرا یک شهر مرزی ترکیه را با راکت هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز گفته است این کشور به موشک‌هایی که گروه «حکومت اسلامی» شلیک می‌کند پاسخ خواهد داد و افزود اگر این گروه جهادی به حملات خود ادامه دهد ضربه شدیدی خواهد خورد.

دولت ترکیه در گذشته نیز از اعزام نیروی زمینی به سوریه دفاع کرده هر چند همواره تاکید کرده است تا زمانی که امنیت ملی آن کشور به خطر نیافتاده باشد چنین اقدامی را بطور یکجابنه انجام نخواهد داد.

احمد داوود اوغلو غروب روز سه شنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری الجزیره گفت قطعنامه‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد به ترکیه این «مشروعیت» را می‌دهد که برای دفاع از خود و مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» و سایرین وارد خاک سوریه شود.

او افزود: «اگر ضروری باشد ما نیروهای زمینی را اعزام خواهیم کرد. ما برای دفاع از خود آماده‌ایم در داخل و خارج از ترکیه اقدام کنیم.»

چند ساعت پس از مصاحبه آقای داوود اوغلو دو راکت دیگر به کیلیس، یک شهر مرزی ترکیه، اصابت کرد. طی سال جاری بر اثر توپ و موشک باران مکرر این شهر ۲۹ نفر کشته شده‌اند.

دو موشکی که روز چهارشنبه شلیک شد به یک فضای باز در نزدیکی مرکز شهر اصابت کرد و در نتیجه تلفاتی نداشت.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در اجتماع مقامات محلی این کشور گفته است: «اخیرا شهر مرزی کیلیس هدف حملات مکرر قرار گرفته و تعدادی از شهروندان ما کشته شده‌اند. به تمامی این حملات پاسخ داده شده و در آینده نیز پاسخ داده خواهد شد.»

وی افزوده است:«داعش در عملیات خود علیه شهر کیلیس تلفات شدیدی متحمل شد و اگر به این حملات ادامه دهد ضربه‌های شدیدتری خواهد خورد.»

سخنان آقای اردوغان به صورت زنده از رسانه‌ها پخش می‌شد.

ترکیه عضو سازمان ناتو و از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در نبرد با گروه «حکومت اسلامی» در سوریه و شمال عراق است. این کشور که در آغاز به مبارزه با این گروه تمایل چندانی نشان نمی‌داد در دوره اخیر اقدامات خود را در این زمینه افزایش داده است.

دولت‌های آمریکا و ترکیه ماه‌ها مشغول مذاکره در مورد طرح‌های نظامی بودند که بوسیله آن بتوان پیکارجویان گروه «حکومت اسلامی» را از مناطق همجوار مرزهای ترکیه عقب راند.

آناتولی خبرگزاری دولتی ترکیه روز سه شنبه گزارش داد که ارتش این کشور بیش از ۵۳۰۰ گلوله توپ علیه مواضع گروه «حکومت اسلامی» شلیک کرده که بر اثر آن مخفیگاه‌ها، پایگاه‌ها و مواضع توپخانه این گروه نابود و ۳۷۰ نفر از پیکارجویان آن کشته شده‌اند.

این گزارش افزود ه است که در همین دوره ترکیه ۱۶۷ حمله هوایی علیه مواضع این گروه انجام داده که در جریان آن ۴۹۲ نفر از پیکارجویان کشته شده‌اند. ۳۲ نفر از این پیکارجویان در حوالی پایگاه نظامی ترکیه در باشیقه واقع در شمال خاک عراق کشته شده‌اند.

همزمان مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه از تداوم فعالیت گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه با وجود گذشت حدود دو سال از اقدامات ائتلاف بین المللی که شامل ۶۵ کشور است، انتقاد کرد.

آقای چاووش اوغلو به خبرنگاران گفت: «داعش باید از منطقه پاکسازی شود. این دائمی‌ترین راه حل است.»