امضای قرارداد صادرات گاز ايران به عراق

میدان گازی پارس جنوبی

قرارداد صادرات گاز ايران به عراق عصر يکشنبه، ٣٠ تير ميان دو کشور به امضا رسيد.

محمد جواد اوجی معاون وزير نفت و رئيس شرکت ملی گاز ايران در گفت گو با سايت روابط عمومی وزارت نفت، شانا، اعلام کرد که بر اساس اين قرارداد، روزانه ٢٥ ميليون مترمکعب گاز از طريق خط لوله اول (ايلام)، به نيروگاه های صدر، بغداد و المنصوريه در عراق ارسال خواهد شد.

بگفته اوجی امضای اين قرارداد روزانه ١٠ ميليون دلار و سالانه ٣,٧ ميليارد دلار درآمدزايی برای کشور به همراه خواهد داشت.

مديرعامل شرکت ملی گاز ايران گفت: عمليات احداث ٢٢٧ کيلومتر از اين خط لوله ٤٨ اينچی در خاک ايران رو به اتمام است همچنين ساخت ٢٧٠ کيلومتر از اين خط لوله ٤٢ اينچی در خاک عراق نيز در مدت يک تا دو ماه آينده به پايان می رسد.

صادرات گاز ايران به عراق از دو محل جداگانه و از طريق دو خط لوله انجام خواهد شد.

محمد جواد اوجی درباره روند انعقاد قرارداد خط لوله دوم صادرات گاز به عراق گفت: با نهايی شدن قرارداد خط لوله دوم از خرمشهر به بصره در قالب قرارداد دوم، حدود ٢٠ ميليون متر مکعب در روز گاز به عراق صادر خواهد شد و در مجموع با اجرای اين دو قرارداد حدود ٤٠ تا ٤٥ ميليون مترمکعب گاز طبيعی ايران به اين کشور همسايه صادر خواهد شد.

وی افزود: پيش بينی می شود تا حدود دو ماه آينده دومين قرارداد گازی بين دو کشور نيز امضا شود.

معاون وزير نفت گفت: با توجه به زيرساخت های ايجاد شده کمتر از هشت ماه امکان صدور گاز از خرمشهر به بصره از مسير خط لوله دوم وجود دارد.

ايران در سال گذشته حدود ۴.۵ ميليارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خريده و ۸.۴ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه صادر کرذه است.

آمادگی برای صادرات روزانه ۲۵ ميليون متر مکعب گاز به عراق (تقريبا به ميزان توليد گاز يک فاز استاندارد پارس جنوبی) در حالی است که شرکت بريتيش پتروليوم در جديدترين ارزيابی خود که ۲۳ خرداد ماه منتشر کرد می گويد که ايران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۶۰٫۵ ميليارد مترمکعب توليد گاز طبيعی و ۱۵۶ ميليارد متر مکعب مصرف گاز داشته است. با توجه به اينکه اختلاف آمار صادرات و واردات ايران حدود ۴ ميليارد متر مکعب است، ايران هم اکنون گاز مازاد بر مصرفی برای صادرات ندارد.

ايران می گويد که برخی فازهای پارس جنوبی در آينده برای صادرات به کشورهای پاکستان و عراق افتتاح خواهد شد، اما خبرگزاری مهر ۱۱ تيرماه از قول غلامحسين خواجه علی مديرعامل سابق شرکت سپانير وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا که بزرگترين پيمانکار شاغل در پارس جنوبی است گزارش داد که « برای نجات پارس جنوبی بايد تحريمها برداشته شود و در اين شرايط هيچ فازی به توليد گاز نمی رسد».

خبرگزاری مهر می نويسد که در طول سه سال گذشته حدود ۴۶ ميليارد دلار در پارس جنوبی هزينه شده است که به اعتقاد مسئولان شرکت ملی نفت ايران به منظور آغاز توليد گاز در برخی از فازها در اواسط سال ۱۳۹۳ بايد حدود ۱۶ تا ۱۷ ميليارد دلار ديگر در اين پروژه ها جذب شود.