اعتراض مهرجويی به سانسور «هامون»

داریوش مهرجویی کارگردان فيلم های ماندگاری چون گاو، آقای هالو، پست چی است


داريوش مهرجويی کارگردان سينما در نامه ای به عزت الله ضرغامی رييس صداو سيما به پخش نسخه سانسور شده فيلم «هامون» در برنامه تلويزيونی صدا و سيما اعتراض کرد.


داريوش مهرجويی يکی از کارگردان برجسته سينمای ايران و خالق فيلم های ماندگاری چون گاو، آقای هالو، پست چی است.


آقا ی مهر جويی در اين نامه نسبت به حذف بسياری از صحنه های فيلم هامون وتکه تکه شدن آن اعتراض کرده و نوشته است اين گونه سانسورها با هيچ گونه معيار اخلاقی، دينی و زيباشناختی مطابقت ندارد و کاری است بی معنا و دل بخواهی و انگار بيشتر به قصد مغشوش و نامفهوم ساختن آن صورت گرفته است.


داریوش مهرجويی در اين نامه پرسیده است که چرا بايد فيلمی را که هفده سال از ساخت و نمايش آن گذشته و سی دی ها و ويدئو هايش در همه جای دنيا پخش شده و به نمايش در آمده است اين گونه سانسور شود

به گفته آقای مهرجويی در چند نمايش قبلی اين فيلم حذفيات اندک بود اما اين بار ۴۰ مورد از صحنه های کوتاه تا بلند و همين طور گفت و گو های اصلی اين فيلم حذف شده است .


آقای مهرجويی در نامه خود تاکيد کرده جوهر اصلی اين فيلم که همان رابطه عشق و دين يا عشق و ايمان است کلا سانسور شده است.


از جمله صحنه های حذف شده اين فيلم می توان به صحنه ی تعليم نماز به هامون در بچگی توسط مادرش، صحنه گذاشتن گردن بند حضرت علی در کف دست هامون، تمام حرف هايی مربوط به ابراهيم خلق الله و صحبت های مربوط به«کتاب ترس و لرز» کی ير که گور ، صحنه ديدار هامون با مادربزرگش در خانه قديمی، صحنه ديدار هامون با مادرزنش، صحنه های عزاداری و سينه زنی در خانه قديمی ، صحنه دادن کتاب ها به مهشيد و حذف کتاب دميان اثر هرمان هسه و صحنه ورق زدن کتاب نقشه های ايران زمين اشاره کرد.


آقای مهرجويی در اين نامه اين پرسش را مطرح کرده است که چرا بايد فيلمی را که هفده سال از ساخت و نمايش آن گذشته و سی دی ها و ويدئو هايش در همه جای دنيا پخش شده و به نمايش در آمده است اين گونه سانسور شود.


آقای مهرجويی در نامه اعتراض آميز خود بر ضرورت نظارت بر نظارت تاکيد کرده و اظهار اميدواری کرده است که مسوولان صدا و سيما بتوانند برای اين هرج و مرج نظارتی، اين بی منطقی و غرض ورزی های مفرط فرهنگی که بر آثار به خصوص نمايشی ايران حاکم است راه حل درستی پيدا کنند.


داريوش مهرجويی در پايان نامه خود نوشته است موضوع ديگری که باعث تاسف او شده حقيقت اين امر بود که در برنامه سينما ماوراء که يکی از برنامه های خوب سيماست ، گردانندگان اين برنامه، درباره عشق و ايمان و ترس و لزر و افکار و انديشه های يونگ، هايدگر و هگل و ... و آنچه مراد اين فيلم است حرف می زنند.


جوهر اصلی اين فيلم که همان رابطه عشق و دين يا عشق و ايمان است کلا سانسور شده است
داریوش مهرجویی

اما اين ها همه مربوط به صحنه هايی می شد که از فيلم کاملا حذف شده بودند و اين برای تماشاگری که برای اولين بار با يک فيلم تکه پاره و مثل شده و بی سرو ته روبه شده بيشتر به گيجی و اغتشاش ذهنی او اضافه می کرد تا پالاييدن روح و آگاهی بخشيدن به او.


فيلم هامون که هفده سال پيش ساخته شد زندگی يک زن و شوهری روشنفکر را به تصوير می کشد که در همان سال ها در نظر سنجی ها ی مختلف به عنوان فيلم محبوب تماشاگران انتخاب شد.


فيلم هامون همچنان يکی از محبوب ترين فيلم های تاريخ سينمای ايران است.


مانی حقيقی کارگردان نيز به تازگی ساخت فيلم مستندی را درباره ی فيلم هامون اغاز کرده است.


مانی حقيقی درباره علت ساخت فيلم مستندی درباره هامون گفته است بالاخره همه ما يک روز بايد تکليف مان را با هامون روشن کنيم و بفهميم چرا اين فيلم يه چيزيه پر از درد و رمز و راز و عشق.