«ترکيه کاهش بیشتر خرید نفت از ایران را بررسی می کند»

گزارش ها حاکی است يک منبع بلندپايه ترکيه گفته است که اين کشور برای سال آينده ميلادی، در نظر دارد که در راستای ترغيب امريکا به گرفتن معافيت دوباره از تحريمهای احتمالی، باز هم تا سقف ۱۰ درصد خريد نفت ايران را کاهش دهد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رويترز ، امريکا از ۱۱ ژوئن، ترکيه را به خاطر کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت از ايران، به مدت شش ماه از تحريمهای احتمالی امريکا عليه خريداران نفت ايران معاف کرد. اين معافيت بدين معنی است که «هالک بانک» ترکيه تا ۱۸۰ روز می تواند پول نفت وارداتی شرکت توپراش، تنها شرکت خريدار نفت ايران در ترکيه، را بدون نگرانی از تحريمهای احتمالی امريکا، به حساب بانک مرکزی ايران واريز کند.

تحريمهای جديد امريکا که از ۲۸ ژوئن به اجرا گذاشته شده است، بانک مرکزی ايران را که مسئول دريافت و انتقال پول نفت صادراتی به کشور است، هدف قرار داده و شرکتهايی که طرف معامله بانک مرکزی ايران هستند، با خطر قطع دسترسی به سيستم مالی امريکا مواجه هستند. اما، هر ۲۰ کشور خريدار نفت ايران بخاطر کاهش «چشمگير» واردات نفت خام از اين کشور، موفق به گرفتن معافيت از تحريمهای امريکا برای ادامه واردات نفت از ايران در نيمه دوم سال جاری ميلادی شدند.

خبرگزاری رويترز از قول يک ديپلمات آمريکايی نوشته است که واشينگتن دولت آنکارا را تحت فشار قرار داده است که در پايان شش ماه آتی، باز هم واردات نفت از ايران را کاهش دهد، اما اين ديپلمات روشن نکرده است که رقم مورد نظر امريکا دقيقا چه ميزان بوده است.

منبع بلندپايه ترکيه که بخاطر حساسيت موضوع نخواسته نامی از وی برده شود، به اين خبرگزاری گفته است که با توجه به اين واقعيت که ترکيه ۵۰ درصد نفت وارداتی خود را از ايران تامين می کند، کاهش ناگهانی خريد نفت ايران عملا ناممکن است.

بگفته وی، امريکايی ها می توانند برای سال آينده به رقم منصفانه و مقبولی از کاهش واردات نفت ترکيه از ايران قانع شوند. اين رقم نمی تواند ۲۰ درصد باشد، اما حدود ۱۰ درصد ممکن است.

ترکيه که طی سال گذشته، به طور متوسط روزانه مشتری ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام ايران بود، از اول ماه ژوئيه به مدت شش ماه واردات نفت از ايران را با کاهشی ۲۰ درصدی روزانه به ۱۴۴ هزار بشکه رساند و با کاهش دوباره اين حجم از واردات نفت خام از ايران تا سقف ۱۰ درصد، اين رقم تقريبا به ۱۳۰ هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

بنا به گزارش رويترز، در کنار اتحاديه اروپا که از اول ماه ژوئيه، واردات نفت از ايران را قطع کرده است، ديگر مشتريان نفتی ايران، حداقل تا سقف ۲۰ درصد واردات نفت از ايران را کاهش داده اند.

متنوع کردن منابع خريد نفت توسط ترکيه

ترکيه طی ماههای گذشته حدودا ۵۳ درصد از نفت وارداتی خود را از ايران خريده است و تاريخ قرارداد جاری معامله نفتی ايران و ترکيه در ماه اوت، ماه آينده، به اتمام خواهد رسيد. اين کشور با خريد ۷ درصد از نفت صادراتی ايران در سال گذشته، پنجمين مشتری بزرگ نفت ايران بود.

ترکيه بخاطر قطع صادرات نفت ليبی بخاطر وقوع جنگ داخلی که منجر به سقوط رژيم معمر قذافی شد، واردات نفت از ايران را طی سال گذشته افزايش داده بود، اما هم اکنون دوباره با احيای صادرات نفت ليبی، واردات نفت از اين کشور افريقای شمالی را از سر گرفته است.

تانيز ييلديز، وزير انرژی ترکيه، ماه گذشته اعلام کرد که اين کشور در کنار ليبی، به منابع جايگزين ديگر توليد کننده نفت، خصوصا عربستان سعودی، نيز توجه دارد. بگفته وی، هم اکنون مذاکرات با عربستان برای عقد قرارداد طولانی مدت خريد نفت از اين کشور در حال انجام است. آقای ييلديز گفته است که سياست تنوع بخشيدن به منابع تامين نفت ترکيه از اوايل سال جاری ميلادی آغاز شده است، بطوری که طی اين مدت تعداد صادرکنندگان نفت به ترکيه از ۱۱ به ۱۴ کشور افزايش يافته است.