کلینتون: ایران به نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ایش پاسخ دهد

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه بار دیگر هشدار داده است که فرصت برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران نا‌محدود نیست و جمهوری اسلامی می‌بایست به نگرانی‌های بین المللی در خصوص برنامه هسته ایش پاسخ دهد.

هیلاری کلینتون که در یک کنفرانس خبری به همراه نخست وزیر کوزوو صحبت می‌کرد، گفته است: درصورتی که ایران پاسخگویی به نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای خود را آغاز نکند، با تداوم فشار‌ها و انزوا رو به رو خواهد شد.

هیلاری کلینتون همچنین با اشاره به اینکه آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همه گزینه ها را در نظرخواهد گرفت، گفته است، پنجره برای دیپلماسی هنوز باز است.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا گفته است: «فرصت برای دیپلماسی نامحدود نیست.»

هیلاری کلینتون اضافه کرده است: «تا زمانی که ایران تعهدات بین المللی خود را اجرا نکند و نشان ندهد که برنامه هسته ایش صلح آمیز است، فشار شدید و انزوای این کشور تداوم خواهد داشت.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفته است: «بنابراین هر چه زود‌تر گفت‌و‌گوهای آغاز شود، بهتر است.»

هیلاری کلینتون همچنین گفته است، اتحادیه اروپا در حال مذاکره با ایران است تا در خصوص مکان و زمان برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای به توافق دست یابد.

خانم کلینتون روز شنبه گفته بود، گروه ۱+ ۵ با ایران توافق کرده‌اند که دور بعدی گفت‌و‌گو‌ها در مورد برنامه اتمی ایران بین روزهای ۱۳ و ۱۴ آوریل (۲۵ و ۲۶ فروردین) در استانبول انجام شود.

اما معاون وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود، هنوز زمان و مکان این مذاکرات «قطعی» نشده است.

درهمین حال، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز چهارشنبه با اشاره به طرح نظرات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری، درباره محل گفت وگوهای آتی با گروه ۱+۵ در جلسه هيات دولت گفت: اين نظرات با آقای جليلی مطرح می شود و دبير شورای عالی امنيت ملی پس از مشورت با رييس جمهوری، در آينده نزديک آن را اعلام می کند.

در همین زمینه، عراق روزچهارشنبه اعلام کرد، ایران پیشنهاد داده تا دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای جمهوری اسلامی با شش قدرت جهانی، هفته آینده، به جای استانبول در بغداد انجام پذیرد.

کشورهای آلمان، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه، موسوم به گروه ۱+۵، در تلاشند تا از طریق گفت‌و‌گو ایران را به همکاری برای حل نگرانی‌های جامعه بین المللی در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور ترغیب کنند.

آخرین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+ ۵ و به میزبانی استانبول، بدون دستیابی به نتیجه‌ای در ژانویه سال ۲۰۱۱ انجام شد.