«افت ۹.۳ میلیون بشکه‌ای» تقاضای روزانه نفت در سال ۲۰۲۰

۲۳ عضو مجموعه اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در نظر دارند در ماه مه و ژوئن تولید روزانه خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ روزانه ۹.۳ میلیون بشکه کمتر از پارسال باشد.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه ۲۷ فروردین منتشر شد، بیشترین افت مصرف نفت در سه ماهه دوم سال، خصوصا در ماه جاری (آوریل) خواهد بود.

هم‌اکنون نیمی از جمعیت جهان در قرنطینه هستند و مصرف سوخت در بخش حمل‌ونقل به شدت افت کرده است.

آژانس می‌گوید ۱۸۷ کشور جهان درگیر ویروس کرونا هستند و در ماه آوریل، مصرف جهانی نفت حدود ۲۹ میلیون بشکه، یا ۲۹ درصد، کاهش داشته و به سطح سال ۱۹۹۵ رسیده است.

انتظار می‌رود در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ تقاضای جهانی نفت به طور متوسط حدود ۲۳.۱ درصد کاهش یابد.

۲۳ عضو مجموعه اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه در نظر دارند در ماه مه و ژوئن (دومین و سومین ماه سه ماهه دوم سال جاری) تولید روزانه خود را ۹.۷ میلیون بشکه کاهش دهند.

بیشتر در این باره: اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به «توافق تاریخی» دست یافت

آمریکا، برزیل، کانادا، نروژ و دیگر کشوهای تولیدکننده خارج از مجموعه یاد شده نیز ۳.۷ میلیون بشکه کاهش تولید خواهند داشت و از طرفی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان متعهد شده‌اند که در این دوره ۲۰۰ میلیون بشکه نفت از بازار بخرند و به ذخایر استراتژیک خود اضافه کنند تا از میزان نفت مازاد در بازار بکاهند.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود در دو ماه آتی با در نظر گرفتن تعهد کشورهای بزرگ اقتصادی به افزایش ذخایر استراتژیک خود، حدود ۱۹.۵ میلیون بشکه در روز نفت کمتری راهی بازارها شود، اما در عمل تولید جهانی نفت بالاتر از این رقم خواهد بود.

آژانس می‌گوید در ماه مه انتظار می‌رود روزانه ۱۲ میلیون بشکه از تولید جهانی نفت کاهش یابد.

انتظار می‌رود بعد از سه ماهه دوم سال، اوپک و کشورهای هم‌پیمان دو میلیون بشکه به تولید خود اضافه کنند، اما افت تولید کشورهای غیر این مجموعه افزایش خواهد یافت و در پاییز به ۵.۲ میلیون بشکه می‌رسد.

آمارهای آژانس نشان می‌دهد که افت تقاضای جهانی نفت در سه ماهه دوم سال، بسیار کمتر از افت عرضه نفت در بازار خواهد بود، خصوصا اینکه در ماه جاری نفت مازاد چشمگیری راهی بازارها می‌شود.

به همین دلیل نیز بعد از توافق جهانی کاهش تولید نفت، قیمت‌ها افزایش چندانی نداشت و اکنون قیمت نفت شاخص برنت ۲۸ دلار و ۵۱ سنت است.

قیمت نفت در اواسط ماه مارس به حدود ۲۰ دلار نیز سقوط کرد، اما مذاکرات برای کاهش تولید نفت، قیمت‌ها را دوباره به ۳۵ دلار افزایش داد. ظاهرا بازار انتظار داشت کشورهای تولیدکننده نفت، از تولید خود به مقدار بیشتری بکاهند و به همین دلیل قیمت‌ها دوباره فروکش کرد.

قیمت نفت اوایل سال ۲۰۲۰ و قبل از شیوع کرونا حدود ۷۰ دلار بود.

آژانس می‌گوید بعد از پایان تابستان دوباره تقاضای جهانی نفت بهبود خواهد یافت و در ماه پایانی سال، میزان افت تقاضای نفت تنها ۲.۷ میلیون بشکه کمتر از دسامبر پارسال خواهد بود.

با استفاده از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی و رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر