کلمه «پله» به معنای «یگانه» وارد یک واژه‌نامه برزیلی شد

پله طی حدود دو دهه بازی برای باشگاه برزیلی سانتوس، تیم ملی برزیل و باشگاه آمریکایی نیویورک کاسموس، هزار و ۲۸۱ گل زد

نام «پله» که لقب ادسون آرانتس دوناسیمو، اسطوره برزیلی فوتبال، بود به عنوان یک صفت و به معنی «منحصر به فرد»، «بی‌همتا» و «یگانه» به واژه‌نامه پرتغالی در برزیل افزود شد.

چند هفته پیش بنیاد پله و شبکه تلویزیونی ورزشی اسپور تی‌وی، برای ادای احترام به این فوتبالیست کارزاری را با عنوان «پله در واژه‌نامه» آغاز کردند.

در پی امضای این درخواست از سوی بیش از صد هزار نفر، واژه‌نامه پرتغالی موسسه انتشاراتی میکائلیس با افزودن پله به عنوان يکی از واژه‌های واژه‌نامه این موسسه موافقت کرد.

این موسسه روز هفتم اردیبهشت در یک مراسم ورزشی در استادیوم پاکائمبو در شهر سائوپائلو برزیل اعلام کرد که کلمه «پله» از امروز به نسخه آنلاین واژه‌نامه پرتغالی میکائلیس افزوده می‌شود و در بازنشر بعدی نسخه کاغذی نیز گنجانده خواهد شد.

در این واژه‌نامه در توضیح صفت «پله» آمده است: «فردی خارق‌العاده که به خاطر حسن کیفیت، ارزش و برتری‌اش با هیچ فرد یا چیز دیگری قابل مقایسه نیست».

این واژه‌نامه در ادامه توضیح می‌دهد: «پله، لقب ادسون آرانتس دوناسیمو (۱۹۴۰- ۲۰۲۲) بزرگترین ورزشکار تاریخ جهان است: استثنایی، بی‌همتا و غیرقابل مقایسه است».

بیشتر در این باره: فیفا از همه کشورها می‌خواهد یک استادیوم به نام «پله» نامگذاری کنند

برای کاربرد کلمه «پله» به عنوان صفت نیز این نمونه‌ها آورده شده است: «او پله بستکبال است. او پله تنیس است. او پله نمایشنامه‌نویسی برزیلی است. او پله پزشکی است».

جو فراگا، مدير اجرايی بنیاد پله، در این مراسم گفت: «کارزار افزودن پله به واژه‌نامه یکی از اصیل‌ترین برنامه‌هایی بوده که ما در آن مشارکت کرده‌ایم. ورود عبارت پله به واژه‌نامه بخش بسیار مهمی از میراث اوست که پله را برای همیشه زنده نگه خواهد داشت».

پله تنها فوتبالیست تاریخ که سه بار جام جهانی را برده است، در پی ابتلای طولانی به سرطان روده، روز ۲۹ دسامبر سال ۲۰۲۰ در ۸۲ سالگی درگذشت.

او طی حدود دو دهه بازی برای باشگاه برزیلی سانتوس، تیم ملی برزیل و باشگاه آمریکایی نیویورک کاسموس، هزار و ۲۸۱ گل زد.

گفته می‌شود که ادسون آرانتس دوناسیمو لقب «پله» را از «بیله» لقب دروازه‌بان باشگاه واسکو دوگاما الهام گرفته بود که ریشه عبری دارد و در این زبان به معنای «معجزه» است.