پوتین: ناوهای روسی در صورت لزوم قادر به حمله به هر دشمنی هستند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید ناوهای این کشور در صورت لزوم قادر به رهگیری هر دشمنی و حمله غیرقابل پیشگیرانه علیه هر هدفی هستند.

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه سوم مرداد در رزمایش روز ملی ناوگان جنگی روسیه اعلام کرد ما قادر به رهگیری دشمن در زیر دریا، روی دریا و هوا هستیم و اگر نیاز باشد می‌توانیم علیه آن‌ها حمله‌ای غیرقابل پیشگیری انجام دهیم.

اظهارات پوتین چند هفته پس از آن ابراز می‌شود که بین روسیه و بریتانیا در نزدیکی منطقه کریمه در دریای سیاه تنش بروز کرد.

ناو اچ‌ام‌اس دیفندر نیروی دریایی بریتانیا روز ۲۳ ژوئن توسط ۲۰ جنگنده و دو ناو روسی محاصره شد و وزارت دفاع روسیه همان زمان اعلام کرد ناو بریتانیایی را که وارد آب‌های کریمه شده بود، با شلیک هشدار دور کرده است.

بریتانیا هرگونه شلیک هشدار به ناو خود را تکذیب کرده و گفته است اگر شلیکی هم شده، بدون هشدار بوده است.

روسیه سال ۲۰۱۴ منطقه کریمه اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد و اتحادیه اروپا و آمریکا نیز به همین دلیل تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کردند. بسیاری از اعضای جامعه جهانی آب‌های شبه‌جزیره کریمه را در حاکمیت اوکراین می‌دانند، نه روسیه.

با این‌حال، بریتانیا همان زمان گفته بود ناو آن وارد آب‌های کریمه نشده بود. حادثه مشابهی از طرف نیروهای دریایی و هوایی روسیه نیز برای یک ناو هلندی اتفاق افتاده بود.

رئیس‌جمهوری روسیه ماه پیش مدعی شد که همزمان با ورود ناو بریتانیایی به آب‌های کریمه، یک هواپیمای جاسوسی آمریکا نیز احتمالا از یونان به پرواز در آمد و اقدام به گشت‌زنی در منطقه کرد.

آقای پوتین گفته بود بریتانیا و آمریکا قصد داشتند که واکنش روسیه را بسنجند و این اقدام را «تحریک‌آمیز» خوانده بود.

او گفته بود حتی اگر ناو بریتانیایی در درگیری غرق می‌شد، جنگ جهانی سوم اتفاق نمی‌افتاد، اما غرب باید بداند روسیه برای دفاع از سرزمین خود تردید نخواهد کرد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر