اظهارات ابراهیم رئیسی درباره اعتراضات به جان‌باختن مهسا امینی

ابراهیم رئیسی

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، شامگاه چهارشنبه در مصاحبه با تلویزیون دولتی بدون اشاره به سرکوب اعتراضاتی که در واکنش به جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده است، گفت که باید بین «اعتراضات» و «اغتشاش و بلوا» تمایز قائل شد و با «اغتشاش‌گران» برخورد شود.

ابراهیم رئیسی در خصوص پرونده جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی گفت که منتظر «گزارش نهایی پزشکی قانونی» در این باره است که «ظرف چند روز آینده پزشکی قانونی نظر قطعی را اعلام می‌کند.»

او در ادامه پیشنهاد کرد «مراکزی برای گفت‌وگو، نقد و احیانا اعتراض، در مرکز و استان‌ها» ایجاد شود و این مراکز «برای شنیدن سخن افرادی که نقد و اعتراض دارند» فعال شود.

ابراهیم رئیسی در حالی این پیشنهاد را مطرح کرده است که دولت جمهوری اسلامی درخواست‌ احزاب دارای مجوز از وزارت کشور را برای تجمع نپذیرفته و اجازه برگزاری تجمع به مخالفان را نمی‌دهد.

در جریان اعتراضات به جان باختن مهسا (ژینا) امینی پنج گروه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، مجمع ایثارگران، حزب اتحاد ملت اسلامی ایران، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران و انجمن اسلامی مهندسین ایران در نامه‌ای به وزیر کشور خواستار برگزاری تجمع در اعتراض به این مساله و مخالفت با گشت ارشاد⁩ شدند.

طی روزهای اخیر تصاویر ویدئویی متعددی از برخورد خشن پلیس و یگان‌های انتظامی و نظامی با معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

هنوز آمارهای رسمی درباره شمار کشته‌شدگان اعتراضات منتشر نشده، اما سازمان حقوق بشر ایران کشته شدن ۷۶ نفر از معترضان را تایید کرده است.