منابع حقوق بشری: «بازداشت ۳۲۵ و حبس ۱۱۳ زن» در ایران با اتهامات امنیتی طی یک سال

ورودی زندان زنان قرچک در نزدیکی تهران

به گزارش منابع حقوق بشری در سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۰۰ زن در ایران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند و بیش از یکصد زن با اتهامات عقیدتی، سیاسی یا دینی در زندان به‌سر می‌برند.

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز جمعه ۱۸ اسفند (هشتم مارس) گزارشی را به مناسبت روز جهانی زن منتشر کرده است که بر اساس آن در سال گذشته میلادی دست‌کم ۳۲۵ زن در شهرهای مختلف ایران توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

هه‌نگاو می‌گوید که از مجموع این زنان ۱۸ نفر دانشجو، ۱۷ نفر روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، ۱۰ نفر هنرمند و بازیگر سینما و هفت نفر معلم بوده‌اند.

سایت حقوق بشری «هرانا» نیز روز جمعه مشخصات ۱۱۳ نفر از زنان زندانی عقیدتی در ایران را منتشر کرده است.

به گزارش این منبع عمده اتهامات این زنان «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی»، «افساد فی الارض» و حتی «جاسوسی» بوده که مجازات‌هایی چون حبس ابد و چند سال زندان را برای آنان در پی داشته است.

هه‌نگاو نیز می‌گوید که در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۴۷ فعال زن در شهرهای مختلف ایران توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران محاکمه و به حبس و شلاق و در یک مورد نیز به اعدام محکوم شده‌اند.

۱۳۹ فعال زن نیز در مجموع به ۵۵۳ سال و ۱۰ ماه حبس تعزیری و ۱۰ نفر علاوه بر حبس جمعاً به ۵۵۷ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

بیشتر در این باره: سبزیان‌فرد، قربانی کودک‌همسری، به جرم قتل همسرش اعدام شد

این سایت حقوق بشری هم‌چنین در طول یک سال از ۱۲۲ مورد «زن‌کشی» خبر داده و گفته است که دست‌کم هشت از این زنان زن قربانی «کودک‌همسری» شده‌اند.

مرکز آمار ایران پیشتر اعلام کرده بود که از زمستان سال ۱۴۰۰ تا پایان فصل پاییز سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ دختر زیر ۱۵ سال در ایران ازدواج کرده‌اند.