گفت‌وگوی رابرت مالی با وزیر خارجه امارات درباره «کاهش تنش در منطقه»

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران

خبرگزاری دولتی امارات می‌گوید، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان٬ وزیر خارجه این کشور شنبه ۱۸ بهمن با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران تلفنی گفت‌وگو کرده است.

طبق این گزارش، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان در این تماس بر تعهد امارات متحده عربی برای تقویت روابط و همکاری نزدیک با دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، (و) آغاز گفت‌وگوی تازه» تاکید کرده است.

در این تماس، رابرت مالی و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان همچنین در خصوص روابط استراتژیک بین آمریکا و امارات، تحولات منطقه و مسائل بین المللی مورد علاقه دو طرف مذاکره کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه با عبدالله بن زاید آل نهیان تلفنی گفت وگو کرده بود.

آنتونی بلینکن و عبدالله بن زاید آل نهیان در خصوص مسائلی مانند عادی سازی روابط اسرائیل امارات، همکاری برای دفاع از امارات در برابر تهدیدهای منطقه‌ای و همچنین اقدام مشترک در راستای کاهش تنش و درگیری در منطقه صحبت و گفت‌وگو کرده بودند.

این در حالی است که جو بایدن پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا حمایت از ائتلاف عربستان، امارات و دیگر کشورهای عرب در جنگ علیه حوثی‌ها در یمن را متوقف می‌کند.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا همچنین کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات پیشرفته به این کشورها برای استفاده در جنگ یمن متوقف می‌شود.

دولت جو بایدن در روزهای آغازین کار خود اعلام کرد که فروش و تحویل تسلیحات نظامی به عربستان و امارات متحده عربی را تا بررسی‌های بیشتر به طور موقت متوقف کرده است. این توقف موقت همچنین شامل قرارداد فروش و تحویل جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ به امارات متحده عربی است.