نگرانی همسایگان غربی روسیه از قصد فرانسه و آلمان برای گفت‌وگو با پوتین

گیتاناس ناوسِدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی

کشورهای همسایهٔ روسیه روز پنج‌شنبه سوم تیرماه نسبت به برنامه فرانسه و آلمان برای از سرگیری جلسات رسمی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ابراز نگرانی کردند.

گیتاناس ناوسِدا، رئیس‌جمهوری لیتوانی، در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، جایی که این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت، به خبرنگاران گفت درک می‌کند که اروپا باید با روسیه تعامل داشته باشد اما هشدار داد که «باید در مورد اهداف واقعی رژیم پوتین بسیار محتاط باشیم».

او با بیان این‌که «تاکنون هیچ تغییر اساسی در الگوی رفتاری روسیه مشاهده نمی‌شود»، گفت: «اگر بدون هیچ تغییر مثبتی در رفتار روسیه شروع به تعامل با این کشور بکنیم این امر پیام بسیار نامطمئن و بدی را ارسال می‌کند».

آقای ناوسدا در ادامه گفت به نظر او «این کار به این می‌ماند که برای امن نگه داشتن کوزه عسل با خرس وارد گفت‌وگو شویم».

اتحادیه اروپا در رویکرد خود نسبت به مسکو در حال حاضر دچار چند دستگی است.

روسیه بزرگترین تأمین‌کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا است و به‌ویژه آلمان در این حوزه، ازجمله به خاطر خط لوله گاز «نورداستریم ۲»، در تعامل با روسیه منافع اقتصادی زیادی می‌بیند.

بیشتر در این باره: بلینکن: خط لوله «نورداستریم ۲» پروژه روسیه برای تضعیف اوکراین است

تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی، از جمله فرانسه، دیگر تمایلی به ادامه تنش تحریمی با روسیه ندارند.

غرب در مجموعه‌ای از حوزه‌ها با روسیه دچار تنش شده است که منافع استراتژیک اروپا، درگیری‌ها در سوریه و لیبی و موضوع مسمومیت الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان دولت پوتین، از جمله آن‌هاست.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز پنج‌شنبه گفت که ولادیمیر پوتین از ایده بازگرداندن «سازوکار تماس مستقیم بین بروکسل و مسکو» حمایت می‌کند.

بر اساس خبرگزاری آسوشیتدپرس/پ.پ/ک.ر