روسیه ۸۵ دیپلمات اروپایی را اخراج کرد

نمایی از ساختمان وزارت خارجه روسیه در مسکو

با تشدید تنش بین کرملین و اتحادیه اروپا بر سر جنگ در اوکراین، مسکو روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که در اقدامی تلافی‌جویانه ۸۵ دیپلمات فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی را از روسیه اخراج می‌کند.

بنابر اعلام وزارت خارجه روسیه، دستور اخراج ۳۴ دیپلمات از سفارت فرانسه، ۲۷ دیپلمات از سفارت اسپانیا و ۲۴ دیپلمات هم از سفارت ایتالیا در مسکو صادر شده است.

کشورهای اروپایی از جمله سه کشور یاد شده، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) صدها دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند.

معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجم اردیبهشت تایید کرد که بعد از تهاجم نظامی به اوکراین بیش از ۴۰۰ دیپلمات روس از ۲۸ کشور اخراج شده‌اند.

بسیاری از کشورهای اروپایی علاوه بر تهاجم روسیه به اوکراین و کشتار غیرنظامیان اوکراینی در برخی نواحی به دست نیروهای روسی، موضوع «جاسوسی و پروپاگاندای» دیپلمات‌های روسیه را دلیل اخراج آن‌ها عنوان کرده‌اند؛ اتهامی که مسکو رد می‌کند.

روسیه پیشتر نیز به تلافی اخراج دیپلمات‌های خود از کشورهای اروپایی، ده‌ها دیپلمات لهستانی و آلمانی را ماه گذشته از سفارت این دو کشور در مسکو اخراج کرده بود.

مسکو همچنین تهدید کرده است که اقدام‌های تلافی‌جویانه مشابهی در انتظار فنلاند، رومانی، دانمارک، سوئد، نروژ، و ژاپن خواهد بود.

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، اطلاعیه اخیر مسکو مبنی‌بر اخراج دیپلمات‌های سه کشور اروپایی را «اقدامی خصمانه» خواند و تاکید کرد که نباید در «مجاری دیپلماتیک» خللی وارد شود‌.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس/ آ.ت/ ک.ر