روسیه فعالیت «بنیاد مبارزه با فساد مالی» ناوالنی را به حالت تعلیق درآورد

ویدئوهای افشاگرایانه «بنیاد مبارزه با فساد مالی» به رهبری الکسی ناوالنی میلیون‌ها بازدیدکننده داشته است

دادستان‌های روسیه روز دوشنبه ششم اردیبهشت فعالیت دفاتر منطقه‌ای «بنیاد مبارزه با فساد مالی» الکسی ناوالنی را به حالت تعلیق درآوردند.

تیم الکسی ناوالنی می‌گویند که این اقدام، یک دهه تلاش این منتقد و مخالف اصلی رئیس‌جمهوری روسیه را متوقف می‌کند.

بنابر گزارش‌ها، حکم تازه دادستان‌ها علیه «بنیاد مبارزه با فساد مالی» در حالی صادر شده است که یکی از دادگاه‌ها در روسیه، رسیدگی به موضوع تعیین این بنیاد به عنوان «گروه افراطی»، هم‌رده با داعش و القاعده، را آغاز کرده است؛ اقدامی که می‌تواند به ممنوعیت کامل این بنیاد ضدفساد در روسیه بینجامد.

ویدئوهای افشاگرایانه «بنیاد مبارزه با فساد مالی» به رهبری آقای ناوالنی که طی یک سال اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جلب کرده است.

الکسی ناوالنی در مورد فساد اداری و مالی مقامات روسی تحقیقاتی انجام داده است و بنیاد او از شرکت مواد غذایی یوگنی پریگوژین، از تاجران نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شکایت کرده بود.

روز دوشنبه پس از صدور حکم علیه بنیاد ضدفساد آقای ناوالنی، آلمان به سرعت این اقدام را محکوم کرد و اشتفن زایبرت، سخنگوی صدراعظم آلمان، گفت که «استفاده از ابزار مبارزه با ترور علیه نظرات نامطلوب سیاسی به هیچ وجه با اصول حاکمیت قانون سازگار نیست».

در هفته‌های اخیر تنش در مناسبات غرب و روسیه افزایش یافته است. جمهوری چک اخیراً به دلیل دخالت جاسوسان روسیه در انفجار یک انبار مهمات در سال ۲۰۱۴ تعدادی از دیپلمات‌های روس را که به گفته این کشور ماموران نهادهای اطلاعاتی بودند، اخراج کرد.

روند اخراج دیپلمات‌های روس و اقدامات مشابه تلافی‌جویانه روسیه در روزهای اخیر و پس از درخواست جمهوری چک برای همبستگی، شتاب یافته است.

روز دوشنبه خبر رسید که رومانی هم در حال اخراج یک دیپلمات روس است و روسیه نیز یک دیپلمات ایتالیایی را به دلیل آنچه «اقدام غیرموجه» رم برای اخراج دو دیپلمات روسی در ماه مارس عنوان کرده است، اخراج کرده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی/پ.پ/ک.ر