«تداوم اعتصاب غذای» سامان یاسین، خواننده معترض، در بند ۲۰۹ زندان اوین

سامان یاسین (عکس از آرشیو)

با گذشت چهار روز از آغاز اعتصاب غذای سامان یاسین در بند ۲۰۹ زندان اوین، گزارش‌ها حاکی از «تداوم اعتصاب غذای این خواننده معترض» است.

این خواننده رپ از هشتم مهر ماه در بازداشت است و پیشتر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به «اعدام» محکوم شده بود و دیوان عالی کشور پرونده او را برای «رسیدگی مجدد» باردیگر به همین شعبه ارجاع کرده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سامان یاسین اعتصاب غذا را از روز پنجشنبه ۲۷ بهمن در اعتراض به «بلاتکلیفی» خود در زندان آغاز کرده است.

سامان یاسین (صیدی)، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پس از آنکه اعاده دادرسی او در خصوص «حکم اعدام صادره از دادگاه انقلاب» در دیوان عالی کشور پذیرفته شد، از شنبه هشتم بهمن توسط نیروهای امنیتی به بهانه انتقال به بیمارستان، از زندان رجایی شهر کرج به بند ۲۰۹ زندان اوین، بازداشتگاه متعلق به وزارت اطلاعات، منتقل شده است.

شبکه حقوق بشر کردستان دلیل انتقال سامان یاسین به بند وزارت اطلاعات را «بازجویی مجدد» از این خواننده رپ اعلام کرد و افزود که او از آن زمان تنها یک بار اجازه یافته تا با خانواده خود «ملاقات کابینی» داشته باشد.

این خواننده رپ هشتم مهر ماه در تظاهرات مردم تهران، به دست نیروهای امنیتی و همراه با اعمال خشونت شدید بازداشت شد. نیروهای امنیتی ابتدا سامان یاسین را به کلانتری ۱۲۷ نارمک و روز بعد پس از تفهیم اتهام در دادسرای امنیت مستقر در زندان اوین، به زندان تهران بزرگ منتقل کردند.

بار دیگر پس از حدود ده روز، سامان یاسین از زندان تهران بزرگ به بند ۲۴۱ زندان اوین تهران منتقل شد و در ادامه خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۷ آبان از برگزاری جلسه دادگاه شماری از معترضان بازداشت شده از جمله سامان یاسین خبر داد و اعلام کرد این خواننده رپ به «محاربه» متهم شده است.

در همان روز رسانه‌های حکومتی اتهام این خواننده رپ را «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کردند.

سامان یاسین سپس با حکم محمدرضا عموزاد خلیلی، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه دادگاه انقلاب تهران، به اتهام «محاربه» به «اعدام» محکوم شد و در هشتم آذر ماه به شکل ناگهانی همراه با محسن شکاری و محمد بروغنی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد. از میان این سه تن، محسن شکاری در ۱۷ آذر ماه اعدام شد.

دیوان عالی کشور اول دی ماه اعلام کرد پرونده سامان یاسین (صیدی) را به دلیل «نواقص تحقیقاتی» برای رسیدگی مجدد به همان شعبه دادگاه بدوی، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، ارجاع داده است.

شبکه حقوق بشر کردستان پیشتر در گزارشی تاکید کرده بود که سامان یاسین از هنگام بازداشت «بارها مورد شکنجه‌های شدید جسمی و روحی از جمله نگهداری در سلول انفرادی، نگهداری در اتاق موسوم به سردخانه، ضرب و شتم شدید و پرتاب از پله‌های بند ۲۴۱» قرار گرفته و «تحت فشار بازجویان امنیتی مجبور به انجام اعترافات اجباری» شده است.

یک منبع آگاه نیز به رادیو فردا گفته‌ است که پیش از برگزاری دادگاه اول، وکیل تسخیری از سامان یاسین خواسته بود تا «تیراندازی هوایی را گردن بگیرد تا نجات یابد.»

این خواننده معترض در دوران بازداشت تا پس از صدور حکم «اعدام» در دادگاه بدوی، از حق دسترسی به وکیل اختیاری و دادرسی عادلانه محروم بوده است.