برنامه عربستان برای افزایش ۸۰ درصدی قیمت بنزین

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده‌است که عربستان در نظر دارد برنامه افزایش چشمگیر قیمت بنزین و سوخت هواپیما در چهارچوب حذف یارانه‌ها را در ماه نوامبر، اواخر پاییز، اجرا کند.

برنامه حذف تدریجی یارانه‌ها بخشی از تلاش عربستان در قالب اصلاحات اقتصادی برای کاهش تبعات کاهش قیمت جهانی نفت و هزینه‌های داخلی است.

یک منبع آگاه به بلومبرگ گفته‌است که بر اساس قیمت‌های مختلف بین‌المللی بنزین، فعلاً قیمت هر لیتر بنزین با اکتان ۹۱ قرار است ۸۰ درصد افزایش یابد و به ۳۶ سنت برسد.

به گفته وی، دولت عربستان در نظر دارد افزایش قیمت دیگر سوخت ها را نیز تا اوایل سال آینده به تأخیر اندازد و مقامات این کشور قرار است در ماه جاری یا آینده تصمیم نهایی را بگیرند.

عربستان یکی از بالاترین هزینه‌های یارانه انرژی در جهان را دارد. بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، ایران در سال ۲۰۱۵ با صرف بیش از ۵۲ میلیارد دلار یارانه انرژی، در صدر کشورهای یارانه‌دهنده در جهان قرار گرفت.

آمارهای سایت رسمی این نهاد انرژی بین‌المللی حاکی است که عربستان نیز در رتبه دوم قرار دارد و طی همان سال حدود ۴۹ میلیارد دلار یارانه انرژی داده‌است. در ردیف‌های بعدی روسیه و ونزوئلا قرار دارند. در ردیف پنجم، چین قرار دارد که با چنان اقتصاد و جمعیت بزرگی تنها ۲۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.

کاهش بار هزینه‌های یارانه به همراه خصوصی‌سازی بخشی دولت، از جمله شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است، بخشی از برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی است. قبلاً دولت ریاض در دسامبر ۲۰۱۵ قیمت سوخت‌ها را افزایش داده بود و اعلام کرده بود که افزایش بیشتر قیمت‌ها ادامه خواهد یافت. برنامه حذف تدریجی یارانه‌ها تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت.

این کشور نیز مانند ایران برنامه ای برای پرداخت یارانه‌های نقدی دارد که فعلاً به اجرا نگذاشته‌است.

طریق ققیش از مدیران شرکت انرژی «منا» به بلومبرگ گفته‌است که مسئله مهم برای عربستان کاهش یارانه‌ها برای کم کردن فشار کسری بودجه است.

شرکت مالی «فایننشال سرویس» نیز به این خبرگزاری گفته‌است که عواقب افزایش قیمت بنزین نه تنها بر بخش تزانزیت و تدارکات چشمگیر خواهد بود، بلکه بر هزینه انتقال کالاهای تولیدی شرکت‌ها به دست مصرف‌کننده نیز تأثیر خواهد گذاشت.

این گزارش می‌افزاید که روز دوشنبه به رغم افزایش ۰٫۳ درصدی سهام بازار بورس عربستان، سهام بخش حمل و نقل ۰٫۷ درصد کاهش یافت.

بلومبرگ می‌نویسد که کاهش بار یارانه‌ها از لحاظ سیاسی نیز تبعاتی برای هر شش کشور نفت‌خیز شورای همکاری خلیج فارس دارد، اما این کشورها گزینه‌های اندکی برای جبران زیان‌های کاهش قیمت نفت بر اقتصاد و کسری بودجه خود دارند.

امارات اولین کشور از میان شش دولت عربی شورای همکاری خلیج فارس بود که در اوت ۲۰۱۵ برنامه حذف یارانه‌ها را آغاز کرد.