سناتور گراهام از طرح خود برای جایگزینی توافق هسته‌ای با ایران رونمایی کرد

لیندسی گراهام می‌گوید که دونالد ترامپ باید طرح جایگزینی برای برجام ارائه می‌کرد

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی، روز سه‌شنبه ۱۱ تیر اعلام کرد که قصد دارد طرح جایگزینی را برای برجام پیشنهاد دهد که اگرچه به ایران اجازه می‌دهد همچنان نیروگاه‌های اتمی خود را حفظ کند، اما امکان غنی‌سازی اورانیوم را از آن سلب می‌کند.

به گفته وی، این طرح می‌تواند در رابطه با کشورهای عربی نیز اجرا شود که بر مبنای آن، ایران و این کشورها نمی‌توانند خود سوخت اتمی راکتورهایشان را تامین کنند.

سناتور ارشد آمریکایی که به اسرائیل سفر کرده بود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «وقتی شما نمی‌توانید خودتان سوخت اتمی را تامین کنید، آن وقت بمب هم نمی‌توانید بسازید. بدون غنی‌سازی هم می‌شود از نیروگاه اتمی برخوردار بود.»

ایران که به کشورهای اروپایی طرف برجام مهلت ۶۰ روزه‌ای داده بود تا امکان فروش نفت این کشور و مبادلات بانکی را فراهم آورند، اعلام کرده که میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده آن از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

روز چهارشنبه همچنین حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، از قصد این کشور برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم خبر داد که گامی دیگر در جهت کاهش تعهدات تهران نسبت به برجام است.

ایران که با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای تحت تحریم‌های شدیدی قرار گرفته است، می‌گوید که دیگر طرف‌های برجام نیز تعهدات خود را انجام نداده‌اند و این کشور آماده است هر گاه که طرف‌های غربی به تعهداتشان عمل کنند، فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود را به حالت سابق دربیاورد.

لیندسی گراهام در سخنان سه‌شنبه خود از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای حمایت کرد، اما در عین حال تاکید داشت که طرح دیگری می‌باید جایگزین این توافق می‌شد.

وی در ادامه گفت که طی چند روز آینده طرح یک توافق منطقه‌ای را ارائه خواهد کرد که بر اساس آن ایران و کشورهای عربی می‌توانند نیروگاه اتمی داشته باشند، اما نمی‌توانند اورانیوم را غنی‌سازی کنند.

به گفته او، در حال حاضر پانزده کشور جهان برنامه‌های هسته‌ای را دنبال می‌کنند، بدون آن که خود سوخت اتمی نیروگاه‌ها را تامین کنند.

سناتور گراهام سپس با اشاره به تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود خاطرنشان ساخت که ایالات متحده باید در همکاری با اسرائیل خطوط قرمزی را برای تهران تعیین کند.

وی گفت که نمی‌داند الان خطوط قرمز ایالات متحده چیست و در این شرایط ممکن است ایران چراغ خاموش دست به اقداماتی بزند که دولت‌های اسرائیل و ایالات متحده از نظر خود آن را خط قرمز می‌پندارند.

لیندسی گراهام در نهایت بر اهمیت این موضوع تاکید کرد که ایالات متحده نباید به اشتباه در شریطی قرار بگیرد که به ناگزیر از قوای نظامی استفاده کند.

منبع: روزنامه جروزالم پست و خبرگزاری رویترز؛ س.ن