درخواست از کاخ سفید برای بررسی همکاری شرکت چینی «تیاندی» با جمهوری اسلامی

مارک روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا

مارکو روبیو، یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا، با ابراز نگرانی از احتمال استفاده جمهوری اسلامی ایران از فناوری‌‌های رصد و نظارتی شرکت چینی تیاندی در سرکوب معترضان، از دولت جو بایدن خواست اقدامات این شرکت را برای وضع تحریم‌ احتمالی علیه آن، بررسی کند.

مارکو روبیو در نامه به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، ژانت یلن، وزیر دارایی و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا از آن‌ها خواست که وزارتخانه‌هایشان تعیین کنند که آیا کمپانی تیاندی گام‌هایی بر خلاف معیارهای تعیین‌شده آمریکایی در قبال حقوق بشر برداشته است یا نه.

مارکو روبیو افزوده که بر اساس گزارش‌ها، تیاندی فناوری خود را به رژیم‌های مستبد صادر کرده و به گفته فعالان حقوق بشر، رژیم ایران نیز خرید نرم‌افزار پیشرفته تشخیص چهره را از این شرکت آغاز کرده است.

سناتور روبیو استفاده سپاه پاسداران از این فناوری علیه معترضان ایرانی را مسئله‌ای جدی نامید که دولت آمریکا باید آن را مورد بررسی قرار دهد.

تیاندی یک شرکت عمده در تولید دوربین‌های مداربسته و تجهیزات نظارتی است که قبلا وب‌سایت رسمی به زبان فارسی هم داشت اما این وب‌سایت به دلایل نامعلوم از مدتی پیش حذف شده است.

بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در واشینگتن در روزهای گذشته از قراردادهای کلان تیاندی با نیروهای مرتبط با سرکوبگری معترضان در ایران، مانند نیروهای انتظامی، ابراز نگرانی کرده بود.

تیاندی در حال حاضر هدف تحریم آمریکا نیست اما به نوشته این سناتور، بررسی‌های دولت آمریکا باید حول این امر باشد که آیا این شرکت معیارهای قانون جامع تحریم‌ها و تحریم‌های حقوق بشری مرتبط با ایران و چین را نقض کرده است یا نه.

به نوشته سناتور روبیو، دای لین، مدیر اجرایی تیاندی عضو کنگره حزب کمونیست بوده و این شرکت به پکن امکان می‌دهد با استفاده از فناوری آن، به نقض سیستماتیک حقوق بشر، از جمله علیه اقلیت قومی اویغور ادامه دهد.

آقای روبیو نوشت که تیاندی دوربین‌ها و نرم‌افزارهایی بر اساس هوش مصنوعی ساخته که خود شرکت مدعی است «ردیابی قومیت» را امکان‌پذیر کرده و می‌تواند برای تشخیص دیجیتالی نژاد افراد استفاده شود. شرکت اذعان کرده که «میز بازجویی هوشمند» نیز از اختراعات آن است.

بر اساس نامه سناتور روبیو، چین از تکنولوژی تیاندی برای ردیابی و شکنجه اویغورها و سایر گروه‌های قومیِ عمدتا مسلمان در منطقه خودمختار سین‌کیانگ استفاده می‌کند.

هنوز از واکنش احتمالی دولت دمکرات آمریکا به نامه روز اول آذر این سناتور شاخص جمهوری‌خواه گزارشی منتشر نشده است.