اسرائیل احداث سه هزار خانه دیگر را در مناطق اشغالی «تایید کرده است»

نمایی از شهرک یهودی‌نشین «معاله آدومیم» در کرانه باختری

نهاد مدنی «صلح اکنون» که به دلیل مخالفت با شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطینی عملکرد دولت اسرائیل در این زمینه را بررسی و افشا می‌کند روز چهارشنبه پنجم آبان اعلام کرد که نهادهای دولتی اسرائیل طرح احداث سه هزار واحد مسکونی دیگر را در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن تایید کرده‌اند.

این تصمیم درست یک روز پس از آن اتخاذ می‌شود که دولت جو بایدن در تندترین موضعگیری خود در قبال اسرائیل این طرح را محکوم کرد.

یک مقام امنیتی اسرائیل که به دلیل حساسیت موضوع حاضر نشد نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت این طرح توسط نهادهای مسئول تایید شده است ولی وزارت دفاع هنوز جزئیات آن را منتشر نکرده است.

نهاد هماهنگ‌کننده فعالیت‌های غیرنظامی در مناطق اشغالی که بخشی از وزارت دفاع اسرائیل است روز چهارشنبه تشکیل جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی و شهرسازی وزارت دفاع برای بررسی این طرح را اعلام کرد.

بیشتر در این باره: «مخالفت شدید» دولت بایدن با گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری

تایید نهایی این طرح علاوه بر برانگیختن خشم فلسطینیان به اختلافات بین اسراییل با آمریکا و اتحادیه اروپا که با گسترش شهرک‌سازی مخالفند دامن خواهد زد. اجرای این طرح در عین حال برای یکپارچگی دولت ائتلافی اسرائیل که از احزاب ملی‌گرای افراطی، میانه‌روها و احزاب مخالف شهرک‌سازی تشکیل شده است، سنجش بزرگی خواهد بود.

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه نگرانی و مخالفت با طرح‌های اسرائیل برای گسترش شهرک‌های یهودی‌نشین به خصوص در عمق مناطق اشغالی کرانه باختری را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری در واشینگتن گفت: «ما با توسعه شهرک‌ها در مناطق فلسطینی به شدت مخالفیم. این طرح با تمامی اقدامات مربوط به کاهش تنش در منطقه تناقص دارد و به راه حل ایجاد دو کشور لطمه خواهد زد».

فلسطینیان برای تشکیل کشور مستقل خود خواستار پس گرفتن کرانه باختری رود اردن، نوار غزه و بخش شرقی اورشلیم (بیت‌المقدس) هستند که در جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد.

از نگاه فلسطینیان، شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی که جمعیت آن‌ها به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسیده است مانع اصلی دستیابی به صلح تلقی می‌شوند. جامعه بین‌المللی و سازمان ملل نیز احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی فلسطینیان را غیرقانونی می‌دانند.

در مقابل، حکومت اسراییل و گروه‌های ملی‌گرای افراطی در این کشور، کرانه باختری رود اردن را که محل سکونت بیش از ۲.۵ میلیون نفر فلسطینی است بخشی از سرزمین باستانی و مقدس یهودیان می‌دانند.

از گزارش‌های قبلی چنین بر می‌آمد که شورای عالی برنامه‌ریزی و شهرسازی وزارت دفاع اسرائیل در جلسه روز چهارشنبه قرار است احداث هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی را برای فلسطینیان ساکن نواحی تحت کنترل اسرائیل در کرانه باختری تصویب کند.

فلسطینیان و گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند این تعداد، پاسخگوی نیاز مبرم به مسکن در مناطق تحت کنترل اسرائیل نیست.

دولت اسرائیل روز یکشنبه خبر مناقصه برای احداث هزار و ۳۵۵ واحد مسکونی جدید در کرانه باختری رود اردن را اعلام کرد. این اولین مورد از گسترش شهرک‌سازی از آغاز ریاست‌جمهوری جو بایدن است که وعده داده در برابر توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین سیاست قاطع‌تری اتخاذ خواهد کرد.

تصمیم اسرائیل در روز یکشنبه از سوی فلسطینیان، دولت آمریکا، اتحادیه اروپا محکوم شد و حتی احزاب میانه‌رو در دولت ائتلافی اسراییل نیز از این تصمیم انتقاد کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر