کشف «شش بسته» حاوی بمب در اسپانیا؛ تدابیر امنیتی افزایش یافت

در پی ارسال یک بسته پستی حاوی مواد منفجره به سفیر اوکراین در مادرید، نگهبان ساختمان به‌طور سطحی مجروح شد

مقامات اسپانیا عصر پنج‌شنبه دهم آذر از کشف یک بسته پُستی حاوی مواد منفجره در سفارت آمریکا در مادرید خبر دادند و اعلام کردند وضعیت تحت کنترل پلیس است.

پیشتر در همین روز، پلیس اسپانیا از کشف پنج بسته‌ دیگر حامل مواد منفجره ارسالی به برخی از نهادهای دولتی و اماکن دیپماتیک در پایتخت این کشور از جمله سفارت اوکراین خبر داده بود.

بر اساس این بیانیه، دو بسته حاوی مواد منفجره به وزارت دفاع اسپانيا، يک بسته به مرکز ماهواره‌ای اتحاديه اروپا در این کشور و يک بسته به یک کارخانه تسليحاتی طی دو روز گذشته ارسال شده است.

یک مقام رسمی این کشور به سی‌ان‌ان گفته است که بسته انفجاری در سفارت آمریکا در مادرید، ششمین محموله‌ از این دست بوده که تاکنون کشف و خنثی شده است.

جیمی مارتین، سخنگوی سفارت ایالات متحده در مادرید، نیز در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان ضمن تایید این خبر از همکاری مقامات اسپانیا در این زمینه قدردانی کرد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که به دنبال کشف و خنثی‌سازی بسته‌های حاوی مواد منفجره در روز پنجشنبه، دولت اسپانیا تدابیر امنیتی در این کشور را تشدید کرده است.

به گفته وزارت کشور اسپانیا دو مورد از این نامه‌ها برای پدرو سانچز، نخست وزیر اين کشور و سفیر اوکراین در مادرید، ارسال شده بودند.

رافائل پرز، معاون امنیتی وزارت کشوراسپانیا در یک نشست خبری که پیش از اعلام کشف بسته ششم برگزار شد گفته بود نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که همه بسته‌ها از داخل کشور ارسال شده‌اند.

به گفته او، همگی در پاکت‌های قهوه‌ای‌رنگ ارسال شده و حاوی پودرهای قابل اشتعال و سیم‌کشی دست‌ساز بودند که در صورت عمل کردن به «احتراق ناگهانی و نه انفجار» منجر می‌شود.

معاون امنیتی وزارت کشور اسپانیا افزود که بسته ارسالی برای سفیر اوکراین عمل کرده و بر اثر آن یک نگهبان ساختمان به‌طور سطحی مجروح شده است.

او خاطر نشان کرد که در حال حاضر، به فراخواندن کمیته امنیت ملی که مسئول برآورد میزان خطر تروریستی در کشور است، نیازی نیست.

آغاز تحقیقات پلیس درباره منشاء بمب‌های دست‌ساز

سفیر اوکراین به رسانه‌های اسپانیا گفته است که با توجه به شرایط جنگی با روسیه، وزارت خارجه اوکراین از مدت‌ها قبل به تمامی سفارتخانه‌های خود از جمله سفارت اوکراین در مادرید هشدار داده بود که خود را برای مقابله با هرگونه تهدیدی آماده کنند.

هنوز معلوم نیست این بسته‌ها از طرف کدام کشور یا گروه ارسال شده است. با این حال، سفارت روسیه در مادرید روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای ارسال این بمب‌ها، خصوصا به نهادهای دیپلماتیک، را محکوم کرد.

همزمان، وزارت کشور اسپانیا در بیانیه‌ای گفت به نیروهای انتظامی دستور داده اقدامات حفاظتی در تمامی ساختمان‌های دولتی را افزایش داده و به خصوص ورود نامه‌ها و بسته‌ها را با حساسیت بیشتری کنترل کنند.

یک منبع مطلع از تحقیقات به خبرنگاران گفته هرچند محتوای این بسته‌ها دست‌ساز هستند اما ساختن این بمب‌ها از عهده هرکسی بر نمی‌آید و هدف اصلی تحقیقات کشف سرنخ‌هایی برای یافتن منشاء بسته‌های یاد‌شده است.

در همین حال، دیوان عالی اسپانیا که پرونده‌های مربوط به تروریسم را پیگیری می‌کند تحقیقات ویژه در این مورد را آغاز کرده است. خبر ارسال این بسته‌ها نخستین‌بار ظهر چهارشنبه اعلام شد.

بنابر اعلام پلیس یکی دیگر از این بسته‌های حاوی بمب دست‌ساز، شامگاه چهارشنبه در ساختمان مرکزی شرکت تسلیحاتی «اینستالازا» در شهر سارگوسا در شمال اسپانیا کشف شد. این شرکت تولیدکننده موشک‌اندازهای «سی ۹۰» است که از سوی اسپانیا برای ارتش اوکراین ارسال می‌شود.

وزارت دفاع اسپانیا نیز اعلام کرد که یکی دیگر از این بسته‌ها برای مرکز ماهواره‌ای اتحادیه اروپا ارسال شده بود که در یکی از پایگاه‌های هوایی حومه مادرید مستقر است.

این مرکز یکی از تاسیسات مهم اطلاعات ماهواره‌ای و سایبری اتحادیه اروپاست و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، آن را «چشم‌های اروپا» خوانده است.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع اسپانیا بسته پنجم نیز که برای مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع این کشور ارسال شده بود روز پنج‌شنبه توسط ماموران محافظ ساختمان این وزارتخانه کشف و خنثی شد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان و توییتر؛ ش.ر- د.خ/ آ.ت.